درباره مستند Capital in the Twenty-First Century

«سرمایه در قرن بیست و یکم» فیلمی مستند و محصول سال 2019 است. این فیلم توسط جاستین پمبرتون کارگردانی شده و از کتاب مشهور و پر فروشی به همین نام اثر توماس پیکتی اقتباس شده است. «سرمایه در قرن بیست و یکم» در تاریخ 3 جولای 2020 از طریق سرویس های آنلاین پخش فیلم به نمایش درآمد و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.
عوامل:
فیلمبرداری: جیکوب برایان
تدوین: سندی بومپار
موسیقی: ژان بنوا دانکل

واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 94% را بر اساس 35 ریویو بدست آورده که معادل نمره 7/65 از 10 است: «سرمایه در قرن بیست و یکم مستندی تکان دهنده و روشنگر درمورد وضعیت اقتصادی کنونی در جهان است که باعث می شود به جایگاه خودتان در این سیستم فکر کنید». در سایت متاکریتیک فیلم نمره 73 از 100 را بر اساس نظر 12 منتقد به دست آورده که نشانگر «نقدهای به طور کلی مثبت» است.

یادداشتی بر فیلم «سرمایه در قرن بیست و یکم»
دیدن عنوان «سرمایه در قرن بیست و یکم» و دانستن این نکته که با یک فیلم مستند روبرو هستید، احتمالا باعث به وجود آمدن انتظارات مشخصی از فیلم می شود: احتمالا تصور می کنید که قرار است با یک فیلم جدی، خشک و خسته کننده روبرو شوید. این موضوع درمورد اکثر مستندهای اقتصادی- سیاسی سالهای اخیر صحت دارد اما با بعد از تماشای «سرمایه در قرن بیست و یکم» با جرئت می توانم بگویم این مستند به دسته مستندهای بیش از حد جدی و خسته کننده تعلق ندارد. 
جاستین پمبرتون برای ارائه دیدگاه های اقتصادی فیلمش به اعماق تاریخ می رود و تغییرات سیاسی را به شکلی جذاب توضیح می دهد بدون اینکه فیلم حالت کلاس درس به خود بگیرد. محتوای نظری و آموزشی فیلم حجم بالایی دارد اما زیرکی کارگردان در استفاده از تصاویر متنوع و تدوین پر انرژی باعث شده فیلم جذابیت خود را حفظ کند. مصاحبه های فیلم به شکل درستی انجام شده اند و فاقد اطلاعات اضافی هستند، از طرف دیگر کارگردان سعی کرده بخش های تاریخی فیلمش را به صورت داستانی تعریف کند تا بخش های مختلف فیلم و به خصوص تصاویر آرشیوی در چارچوب این داستان کلی معنی پیدا کنند. پرمبرتون (کارگردان) فیلم را از کتاب پرفروش توماس پیکتی به نام «سرمایه در قرن بیست و یکم» اقتباس کرده و فیلم از نظر فکری به آرای این متفکر اقتصادی نزدیکی زیادی دارد. چند سال پیش ترجمه کتاب توماس پیکتی از فرانسوی به انگلیسی غوغای زیادی به پا کرد و به خصوص در امریکا به فروش بسیار بالایی رسید. ایده اصلی او برای توضیح وضعیت جهانی بر پایه وضعیت سرمایه است، اینکه جریان های تاریخی توسط مبارزاتی تعیین می شوند که بر اثر سیستم سرمایه داری به وجود می آیند. فیلمساز در ابتدا سعی کرده از راز سرمایه و تعریف آن رمزگشایی کند و سپس تاثیر آن بر جریانات تاریخی را ردیابی کرده است. نکته مثبت درمورد فیلم این است که فیلمساز بر روی ایده و نظر شخصی اش پافشاری نمی کند و با ارائه اطلاعات کافی به بیننده اش اجازه می دهد به آرامی درمورد این مفاهیم کلیدی فکر کند. فیلمساز به جای اینکه سعی کند روایت و داستان تاریخی را به بیننده تحمیل کند به او اجازه می دهد تا خود این داستان را از خلال مصاحبه ها دریافت کند، به این شیوه بیننده علاوه بر اینکه آزادی بیشتری دارد درگیری بیشتری هم با فیلم پیدا می کند و از دنبال کردن مصاحبه ها و تصاویر آرشیوی فیلم خسته نمی شود. «سرمایه در قرن بیست و یکم» با هوشمندی کارگردانش موفق شده به اثری آموزشی و در عین حال سرگرم کننده تبدیل شود که پیچیده ترین مفاهیم اقتصادی را به شیوه ای قابل فهم به بیننده اش منتقل می کند و همزمان اجازه نمی دهد آنها از دنبال کردن داستان تاریخی فیلم خسته شوند.
نویسنده: مارک دویسیک
منبع: www.markreviewsmovies.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 88%
نظر مثبت:
یک مستند آموزنده و به شدت تکان دهنده که دید شما نسبت به تاریخ و جامعه رو برای همیشه تغییر میده.
نظر منفی:
بیشتر زمان فیلم به اظهارنظر مصاحبه شونده ها درمورد اتفاقات گذشته اختصاص داده شده و فیلم چیزی برای گفتن درمورد آینده نداره، علاوه بر این بسیاری از ادعاهای مطرح شده در فیلم پایه علمی ندارن و اشتباه بودنشون بارها اثبات شده.

جزئیات:
• جاستین پمبرتون (کارگردان) قبلا مستند «بازگشت هسته ای» (2007) را ساخته است.
 

موارد مشابه

رای به مستند

سرمایه در قرن بیست و یکم

ثبت

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این مستند را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم