درباره مستند Pandas

«پانداها» فیلمی مستند و محصول سال 2018 است. این فیلم توسط دیوید داگلاس و درو فلمن کارگردانی شده و کریستن بل نقش راوی آنرا برعهده دارد. این مستند درمورد پاندایی کوچک ساخته شده که می خواهد برای اولین بار زندگی در طبیعت را تجربه کند. «پانداها» در تاریخ 6 آوریل 2018 در امریکا به نمایش درآمد.

واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 100% را بر اساس 15 ریویو بدست آورده که معادل نمره 8/72 از 10 است. در سایت متاکریتیک فیلم نمره 82 از 100 را بر اساس نظر 12 منتقد به دست آورده که نشانگر «تحسین جهانی» است.

یادداشتی بر فیلم «پانداها»
در مناطق زیادی از جهان گونه های در حال انقراض در مراکز تحقیقاتی نگه داری می شوند تا با تولید مثل کنترل‎شده جمعیت شان به آرامی افزایش پیدا کند. در استان سیچوان چین دکتر هو رانگ یک مرکز کنترلی برای پانداها را اداره می کند که در آن افراد متخصص از توله پانداهای کوچک نگه داری و مراقبت می کنند و در عین حال سعی می کنند به آنها یاد دهند که چگونه از یک درخت بالا برود یا در بازی های گروهی‎شان شرکت کنند.
اما نکته اصلی در اینجاست که این جانوران وقتی بزرگ می شوند باید مرکز را ترک کرده و به دل جنگل بروند جایی که همه چیز به شدت خشن و بی رحمانه است و آنها به مهارت های زیادی برای زنده ماندن نیاز دارند. این پانداها توسط مادرانی به دنیا آمده اند که خودشان تمام عمر در قفس بوده اند و به همین خاطر غریزه های قوی‎ای برای زنده ماندن در طبیعت ندارند. خوشبختانه یک خرس از نیوهمپشایر سالهاست این توله خرس های کوچک را به فرزندی قبول کرده و سعی می کند به آنها یاد دهد در طبیعت چگونه زندگی کنند. این خرس قهرمان مستند جدید دیوید داگلاس به نام «پانداها» است و به عنوان سوژه اصلی فیلم در مرکز روایت آن قرار دارد. فیلم سعی کرده به بامزه بودن پانداها و زیبایی ظاهریشان قناعت نکند و منظره هایی بسیار دیدنی از طبیعت بکر چین را نمایش می دهد که با فیلمبرداری خیره کننده سه بعدی ضبط شده اند. کارگردان ها سعی کرده اند این زیبایی تصویری با داستان عاطفی تاثیرگذار فیلم همراه شود و به همین خاطر بزرگ شدن تدریجی این خرس های کوچک را به طور کامل به تصویر کشیده اند. فضای جادویی این منطقه و نزدیک شدن دوربین به این سوژه ها باعث شده بیننده بتواند از نظر حسی کاملا به این موجودات نزدیک شود و احساس ضعف آن ها را درک کند. فیلم با درجه سنی «آزاد» ساخته شده و هیچ صحنه دردناکی در آن وجود ندارد، به همین خاطر کودکان می توانند از تماشای آن لذت ببرند. کریستن بل نقش راوی فیلم را برعهده دارد و توانسته با استفاده از طیف متنوع صدایش به خوبی حالت های حسی متفاوت فیلم را به بیننده القا کند. او خود به صورت داوطلبانه کمک های زیادی به انجمن های حقوق حیوانات کرده و با همکاری در این فیلم نشان داده که توجه به این گونه های در حال انقراض اهمیت بسیار زیادی برای او دارد. «پانداها» با فیلمبرداری زیبا و تیزهوشی کارگردانش به یک مستند بسیار خوش ساخت درمورد این موجودات دوست داشتنی تبدیل شده که می تواند طرفداران مستند های حیات وحش را کاملا راضی کند.
نویسنده: پیتر کاف
منبع: www.bostonglobe.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 80%
نظر مثبت:
یک فیلم مستند زیبا و تاثیرگذار درمورد زندگی پانداها و فیلمی که نشون میده تلاش برای حفظ این موجودات زیبا چقدر مهمه.
نظر منفی:
«پانداها» فیلمبرداری زیبایی داره اما از نظر متن خوب نوشته نشده و هیچ اطلاعات علمی‎ای درمورد پانداها به بیننده نمیده.

جزئیات:
• دیوید داگلاس (کارگردان) قبلا مستند «گرگ ها» (1999) را ساخته است.

موارد مشابه

رای به مستند

پانداها

ثبت

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این مستند را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم