درباره مستند Spaceship Earth

«فضاپیمای زمین» مستندی امریکایی و محصول سال 2020 است. این فیلم توسط مت ولف کارگردانی شده و به یک آزمایش علمی جنجالی می پردازد که در آن اکوسیستم کره زمین در یک مدل آزمایشگاهی بازسازی شده است. «فضاپیمای زمین» در جشنواره ساندنس اکران شد و سپس در تاریخ 8 می 2020 در امریکا به نمایش درآمد.

عوامل:
فیلمبرداری: سم ووتان
تدوین: دیوید تیگو
موسیقی: اوون پالت



واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 88% را بر اساس 96 ریویو بدست آورده که معادل نمره 7/01 از 10 است: «فضاپیمای زمین پشت پرده یک آزمایش جسورانه و عجیب را نشان می دهد و همزمان بیننده را دعوت می کند به مفهوم عمیق این تلاش جمعی فکر کند». در سایت متاکریتیک فیلم نمره 73 از 100 را بر اساس نظر 24 منتقد به دست آورده که نشانگر «نقدهای به طور کلی مثبت» است.

یادداشتی بر فیلم «فضاپیمای زمین»
ماموریت «زیست کره 2» که در سال 1991 آغاز شد بدون تردید یکی از جنجالی ترین و عجیب ترین آزمایشات علمی ای بوده که تا به حال انجام شده است. مستند جدید مت ولف به نام «فضاپیمای زمین» به این آزمایش و زنان و مردانی می پردازد که در انجام آن دخالت داشته اند. فیلم از این موضوع استفاده می کند تا به مضمونی بزرگتر برسد: اینکه ایده های بسیار بزرگ و جسورانه چگونه می توانند به واقعیت تبدیل شوند. به همین دلیل است که فیلم همان قدر که می تواند برای فعالان محیط زیست جذاب باشد می تواند توجه افراد ایده پرداز و خلاق را نیز به خود جلب کند. در این آزمایش جنجالی هشت نفر خودشان را درون یک سازه بسیار عظیم قرنطینه کردند که نمونه ای بازسازی شده از طبیعت کره زمین را در خود داشت. اگر کلیپ های مربوط به این آزمایش را دیده باشید احساس خواهید کرد که این افراد یا دیوانه شده اند و یا متعلق به یک فرقه مذهبی هستند. اما واقعیت چیز دیگری است و این افراد همگی دانشمندانی از رشته های گوناگون هستند که ریشه های فکری‎شان به آزادی خواهان و فعالان اجتماعی دهه 70 امریکا برمی گردد.
نکته جالب درمورد پروژه «زیست کره 2» این است که برخلاف تصور این پروژه از نظر مالی به هیچ وجه با آرمان های سازندگانش هماهنگ نبوده و به شکلی کاملا سرمایه دارانه اداره شده است. یک میلیاردر نفتی در تکزاس پول اولیه برای اجرای طرح را در اختیار گروه گذاشت و سپس اعضای گروه به کار روی پرورش گیاهان مختلف مشغول شدند. دیدن اینکه چنین پروژه دیوانه واری به انجام می رسد تجربه ای بسیار عجیب و درگیرکننده است. یک مجموعه عظیم با دیوارهای شیشه ای در آریزونا از گیاهان و حیوانات مختلف پر می شود و سپس عناصر بزرگتر زیست بوم کره زمین در درون آن قرار می گیرند؛ از یک اقیانوس کوچک با مرجان های طبیعی گرفته تا جنگلی که دی اکسید کربن ساکنان این زیست کره را به اکسیژن تبدیل می کند. حالا درها بسته می شود و همه منتظر می مانند تا ببینند آیا پس از دو سال زندگی ایزوله در «زیست کره 2» این افراد زنده می مانند یا نه.
ولف پس از اینکه مراحل آماده سازی این محیط را به بیننده نشان می دهد سعی می کند با استفاده از مصاحبه های جدید و همچنین تصاویر قدیمی نتیجه این آزمایش را به شکلی دقیق به بیننده انتقال دهد. نکته جالب در مورد این بخش ها این است که هرچند دیوانه وار بودن این پروژه به بیننده نشان داده می شود اما فیلمساز همچنان روی مضمون ها و هدف های بزرگ این پروژه تاکید می کند. این ایده مرکزی که ما در یک فضاپیمای بزرگ به نام کره زمین هستیم و باید برای یک هدف مشترک کار کنیم، ممکن است زیادی آرمانگرایانه به نظر برسد اما بحران های زیست محیطی ای که در دوره کنونی با آنها روبرو شده ایم نشان می دهد که برای ادامه حیات روی کره زمین ناچار هستیم به چنین پروژه های خلاقانه ای در سطح بین المللی فکر کنیم.
نویسنده: جان دفور
منبع: www.hollywoodreporter.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 66%
نظر مثبت:
این مستند با استفاده از تصاویر آرشیوی زیادی که در اختیار داره تونسته تصویر بسیار دقیقی رو از پروژه «زیست کره 2» ارائه بده و با وجود اینکه اطلاعات زیادی به بیننده میده هیچوقت خسته کننده نمیشه و انرژی بالای داستانش رو تا انتها حفظ می کنه.
نظر منفی:
موضوع اصلی مستند جالبه اما فیلمساز نتونسته خیلی از واقعیات مربوط به این پروژه رو به شکل درستی توی مستند وارد کنه و به جای اینکار روایت یک طرفه فیلمساز به وقایع تحمیل شده.

جزئیات:
• مت ولف (کارگردان) قبلا مستند «نوجوان» (2013) را کارگردانی کرده است.
 

موارد مشابه

رای به مستند

سفینه فضایی زمین

ثبت

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این مستند را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم