درباره مستند Totally Under Control

«کاملا تحت کنترل» مستندی امریکایی و محصول سال 2020 است. این فیلم توسط الکس گیبنی، اوفلیا هاروتیونیان و سوزان هیلینگر کارگردانی شده و به واکنش ضعیف دولت امریکا در مورد شیوع ویروس کرونا می‌‎پردازد. در این مستند گروهی از مقامات بلندپایه دولتی دست به افشاگری درمورد سیستم بهداشت امریکا می‎زنند. «کاملا تحت کنترل» در تاریخ 13 اکتبر 2020 به صورت اینترنتی به نمایش درآمد و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.

واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 99% را بر اساس 78 ریویو بدست آورده که معادل نمره 7/7 از 10 است. در سایت متاکریتیک فیلم نمره 80 از 100 را بر اساس نظر 30 منتقد به دست آورده که نشانگر «تحسین جهانی» است.

یادداشتی بر فیلم «کاملا تحت کنترل»
دولت ایالات متحده امریکا و به خصوص رئیس جمهور این کشور درمورد مسئله بیماری کرونا به سختی شکست خوردند. این موضوع تا به حال به شیوه های مختلفی بیان شده و شواهدی برای آن ارائه شده است. دست کم گرفتن بیماری و جدی نگرفتن آن که در نهایت منجر به مرگ 215 هزار نفر در ایالات متحده شد موردی است که باعث خشم عمومی نسبت به دستگاه دولتی امریکا شده و بسیاری از مردم را در موضع مخالفت کامل با دولت این کشور قرار داده است. 
در حالی که بحران کرونا همچنان به صورتی جدی ادامه دارد، فیلم جدید الکس گیبنی، اوفلیا هاروتیونیان و سوزان هیلینگر به نام «کاملا تحت کنترل» سعی می کند یک گزارش کامل از بی کفایتی دولت امریکا در قبال موضوع کرونا را ارائه دهد. قطعا این اطلاعات کامل نیستند اما فیلم همچنان پر از اطلاعات دست اولی است که نشان می دهند این موضوع در ماه های اول شیوع ویروس تا چه اندازه دست کم گرفته شده است. با دیدن فیلم پی می برید که دست کم گرفتن بیماری توسط ترامپ و کابینه وزرای او ماه ها ادامه داشته و حتی با بیمار شدن خود ترامپ نیز ادامه پیدا کرده است. سازندگان فیلم به جای تکیه بر روی اتفاقات خاص روی مدل های رفتاری این سیاستمداران تمرکز می کنند، رفتارهایی تکراری مانند ارائه اطلاعات نادرست، لاپوشانی خطاهای فاحش و مدیریت دولت به سبک یک بنگاه اقتصادی از مواردی هستند که بارها تکرار می شوند و تاثیر آن را می توان در زندگی هرروزه مردم امریکا مشاهده کرد. سازندگان فیلم سعی کرده اند این الگوها را به صورت خطی و روی تقویم پیگیری کنند تا بیننده بتواند مرحله به مرحله شکل گیری فاجعه کرونا و قدرت گرفتن آنرا ببیند. البته گاهی جریان خطی فیلم شکسته می شود تا جزئیات جدیدی درمورد گذشته ارائه شود اما فیلم دوباره به سرعت به همان روال همیشگی اش برمی گردد. شاید در دوره حاضر تماشای این مستند بیننده را از نظر احساسی درگیر کند اما چند سال بعد و با پایان این بحران می توان نگاهی کاملا منطقی به محتوای آن داشت و درست همان موقع است که ارزش تاریخی بالای آن آشکار خواهد شد، چرا که فیلمسازان در جمع آوری حقایق و ارائه قابل فهم و روان آنها بسیار عالی عمل کرده اند. مصاحبه با مقامات دولتی و کارشناسان نشان می دهد که در کشورهای دیگری مانند کره جنوبی مدیریت صحیح چگونه باعث کنترل فوری ویروس شده است اما در بعضی کشور ها اقدامات کافی حتی بعد از شیوع بیماری هم انجام نشده اند. «کاملا تحت کنترل» با اطلاعات شفاف و موضوع جذاب‎اش به یکی از مهم ترین مستند های سال و یک سند تاریخی مهم تبدیل شده است که تا سالها می تواند منبعی قابل اطمینان برای درک نحوه مدیریت بحران کرونا در امریکا باشد.
نویسنده: مارک دویسیک
منبع: www.markreviewsmovies.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 92%
نظر مثبت:
یک مستند تکان دهنده که به خوبی نشون میده دولت ناکارآمد و فاسد چطور میتونه جون مردم رو به خطر بندازه و ماه ها به این کارش ادامه بده.
نظر منفی:
سوژه اصلی فیلم خوب پرداخت شده اما فیلمسازها بیش از حد یک طرفه به موضوع نگاه کردن و به هیچ کدوم از کارهای مثبت ترامپ درمورد شیوع ویروس اشاره نکردن.

جزئیات:
• الکس گیبنی (کارگردان) قبلا مستند تحسین شده «تاکسی به سمت تاریکی» (2007) را ساخته است.
 

موارد مشابه

رای به مستند

کاملا تحت کنترل

ثبت

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این مستند را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم