درباره مستند Boys State

«دولت پسران» فیلمی مستند و محصول سال 2020 است. این فیلم توسط آماندا مک باین و جسی ماس کارگردانی شده و به گردهمایی گروهی هزارنفره از دانش آموزان ایالت تگزاس در یک برنامه آموزشی می پردازد که در آن این دانش آموزان باید یک دولت فرضی را از صفر تشکیل داده و آنرا مدیریت کنند. «دولت پسران» در جشنواره ساندنس اکران شد و سپس در تاریخ 14 آگوست 2020 از طریق سرویس آنلاین اپل پلاس به نمایش درآمد.

عوامل:
فیلمبرداری: تورستن تیلو
تدوین: جف سیمن گیلبرت
موسیقی: تی گریفین

واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 94% را بر اساس 130 ریویو بدست آورده که معادل نمره 8/21 از 10 است. در سایت متاکریتیک فیلم نمره 84 از 100 را بر اساس نظر 32 منتقد به دست آورده که نشانگر «تحسین جهانی» است.

یادداشتی بر فیلم «دولت پسران»
هر ساله برنامه‎ای توسط دولت امریکا برای نوجوانان برگذار می شود که هدف آن تقویت توانایی های رهبری نسل آینده جامعه است. هزاران پسر جوان انتخاب می شوند و در طول این دوره با مبانی سیاست، دموکراسی، رای گیری و حکومت داری آشنا می شوند. برنامه با انجام انتخابات عمومی برای انتخاب فرماندار و کابینه او ادامه پیدا می کند و نامزد ها می توانند در شرایط برابر به رقابت بپردازند. 
این برنامه در اصل به عنوان یک برنامه آموزشی در نظر گرفته شده اما در واقع به عنوان یک آزمایش اجتماعی بسیار پیشرفته عمل می کند. آماندا مک باین و جسی ماس با هوشمندی این نکته را دریافت کرده اند و موفق شده اند در مستند درخشان «دولت پسران» زوایای پنهان بسیاری درمورد نسل جدید جامعه امریکا و دیدگاه آنان نسبت به سیاست را افشا کنند. بعضی از این یافته ها حقیقتا ترسناک و تکان دهنده اند و برخی دیگر باعث می شوند نسبت به آینده خوشبین باشیم. فیلمساز به دام تحسین این دانش آموزان یا محکوم کردنشان نیافتاده و به جای این کار به شکلی بی طرفانه فعالیت این دانش آموزان را تماشا می کند. افراد شرکت کننده به تدریج از نظر اخلاقی و کاری با چالش روبرو می شوند و سعی می کنند بین این معذورات اخلاقی و فعالیت های سیاسی شان تعادل برقرار کنند. کارگردانان فیلم از همان مراحل ابتدایی انتخاب دانش آموزان برای شرکت در برنامه آنها را همراهی کرده اند و به همین دلیل توانسته اند اطلاعات بسیاری درمورد ماهیت خود برنامه و شرکت کنندگان آن را به فیلم منتقل کنند. شخصیت هایی که بیشتر زمان فیلم با آنها سپری می شود استیون و بن هستند که به شکل کامل معرفی می شوند و بیننده می تواند به همراه آنان وارد دنیای فرضی و عجیب فیلم شود. علاوه بر این در طول فیلم بارها داستان های شخصی بعضی از شرکت کنندگان را می شنویم که به شدت تکان دهنده و تاثیرگذار هستند. فیلم توانسته با این آزمایش عجیب، روانشناسی رای دهندگان امریکایی و تمایلات سیاسی آنها را افشا کند و نگاهی عمیق به کارکرد سیستم دموکراسی در این کشور داشته باشد. رقابت شرکت کنندگان برای احراز موقعیت های سیاسی بسیار تماشایی از کار در آمده و این رقابت خود به خود آنها را به دو حزب مخالف تقسیم می کند. در عین حال شاهد سخنرانی های آتشین و تاثیرگذار بعضی از شرکت کنندگان هستیم که این دوگانگی را نمی پذیرند و خواهان اتحاد مخالفان برای ساخت آینده امریکا هستند. «دولت پسران» با دقت نظر فوق العاده سازندگان و سوژه جذابش به یکی از بهترین مستند های سیاسی سالهای اخیر تبدیل شده و توانسته ردپای بسیاری از بحران های سیاسی امریکا را در مفاهیم بنیادی دموکراسی کشف کند.

نویسنده: مارک دویسیک
منبع: www.markreviewsmovies.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
نظر مثبت:
یک مستند سیاسی تاثیرگذار و عمیق که از گردهم‎آیی «دولت پسران» استفاده کرده تا مهمترین معضلات سیاسی امریکا رو نشون بده. فیلم پر از شخصیت ها و موقعیت های جالبه که باعث میشه درمورد مسائل سیاسی به فکر فرو برید.
نظر منفی:
«دولت پسران» ایده جالبی داره اما مواضع سیاسی خود فیلمساز توی اون خیلی به چشم میاد و همه مسائل به صورت یکطرفه و بر اساس نظرات خود فیلمساز بررسی شده.


جزئیات:
• آماندا مک باین (کارگردان) قبلا مستند «بازرس ها» (2008) را ساخته است.

 

موارد مشابه

رای به مستند

دولت پسران

ثبت

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این مستند را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم