درباره مستند General Magic

«جنرال مجیک» فیلمی مستند و محصول سال 2018 است. این فیلم توسط سارا کرویش و مت ماد کارگردانی شده و به بررسی کمپانی گمنامی به نام جنرال مجیک می پردازد که در دهه 90 موفق شد اولین نمونه های گوشی های همراه را طراحی و تولید کند. «جنرال مجیک» در تاریخ 12 جولای 2019 در امریکا به نمایش درآمد مورد استقبال منتقدان قرار گرفت.

عوامل:
فیلمبرداری: داریوش خنجی
تدوین: رونالد برونستاین، بنی سفدی
موسیقی: دنیل لوپاتین

واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 100% را بر اساس 21 ریویو بدست آورده که معادل نمره 7/80 از 10 است. در سایت متاکریتیک فیلم نمره 69 از 100 را بر اساس نظر 10 منتقد به دست آورده که نشانگر «نقدهای به طور کلی مثبت» است.

یادداشتی بر فیلم «جنرال مجیک»
اگر از نام فیلم تعجب کرده اید نگران نباشید، هیچ کس نام کمپانی «جنرال مجیک» را نشنیده است. شرکت گمنامی که نشریه فوربس آنرا «با ارزش ترین کمپانی مرده امریکا» نام گذاری کرده و اگر امروز همچنان برقرار بود احتمالا باید آنرا در ردیف بزرگترین تولید کنندگان موبایل و قطعات الکترونیک قرار می دادیم. مستند جدید متیو ماد و سارا کریوش به نام «جنرال مجیک» داستان این کمپانی و محصول نوآورانه آن (گوشی موبایل هوشمند) در دهه 90 است که به نظر می رسد از زمان خودش بسیار جلوتر بوده است.
کمپانی جنرال مجیک یکی از شرکت هایی بود که در سال 1990 از اپل جداشد و ایده اصلی آن ساخت یک کامپیوتر جیبی بود که در واقع به نمونه ای اولیه از گوشی های هوشمند امروزی تبدیل شد. برای ساخت این وسیله تعدادی از بزرگترین نوابغ تکنولوژی همکاری کرده اند که از جمله آنها می توان به اندی هرتزفلد، بیل اتکینسون و کوین لینچ اشاره کرد که همگی از برجسته ترین مهندسان اپل در آن زمان بوده اند. بزرگترین چالش پیش روی این کمپانی این بود که باید بسیاری از قطعات الکترونیکی را برای اولین بار در سایز های بسیار کوچک طراحی می کرد. حمایت اولیه کمپانی های بزرگ از جنرال مجیک باعث شد این کمپانی بتواند از پس هزینه های اولیه اش بربیاید اما محصولی که بعدا معرفی شد آنقدر از زمان خودش جلوتر بود که نتوانست موفقیتی در بازار به دست آورد و کمپانی را فورا به ورشکستگی کشاند. متیو ماد و سارا کریوش برای ارائه داستان این کمپانی از تصاویر آرشیوی و مصاحبه استفاده کرده اند و رفت و برگشت مداومشان بین این دو جنس تصویر اجازه نمی دهد داستان آن لحظه ای خسته کننده شود. جذاب ترین بخش های فیلم مربوط به مصاحبه هایی است که از روسا و کارمندان کمپانی گرفته شده و آنها سعی می کنند خاطراتشان از آن دوران را به یاد بیاورند. خوشبختانه این افراد در اوج همکاری با کارگردان های فیلم قرار داشته اند و اطلاعات زیادی به فیلم اضافه کرده اند که تاکنون در مورد این کمپانی ناشناخته بوده است. یکی از کارمندان بخش توسعه شرکت در این دوران پروپوزالی برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی ارائه داد که مدیران ارشد کمپانی توجهی به آن نکردند، همین وبسایت بعدا به وبسایت عظیم ای-بی تبدیل شد و به درآمد میلیارد دلاری رسید. سازندگان فیلم سرنوشت مهندسان و مدیران کمپانی پس از فروپاشی آنرا هم دنبال کرده اند و زندگی های کنونی آنان را هم به بیننده نشان می دهند. توجه به جزئیات و ارائه یک روایت دقیق از تولد و مرگ کمپانی جنرال مجیک باعث شده این فیلم به مستندی تماشایی و هیجان انگیز تبدیل شود که داستان یک کمپانی کوچک را با موفقیت به زندگی های شخصی کارکنان آن ارتباط داده است.

نویسنده: فرانک شک
منبع: www.hollywoodreporter.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 80%
نظر مثبت:
مستندی بسیار زیبا درمورد تاریخچه یک کمپانی فراموش شده به نام جنرال مجیک که ایده های خلاقانه اون توی دهه 90 باعث شده جهان برای همیشه تغییر کنه اما خودش به سرعت از بین رفته.
نظر منفی:
«جنرال مجیک» موضوع بسیار جالبی داره اما این موضوع رو کاملا یک طرفه و فقط از جانب کارکنان و مهندسان خود کمپانی بررسی کرده و توی اون هیچ مصاحبه ای با شرکت های رقیب وجود نداره. یکی از نکات به شدت بد فیلم تدوین صوتی بی کیفیت و آزاردهنده اونه که باعث شده مدام صدای صحبت کردن افراد با موسیقی فیلم ترکیب بشه.

جزئیات:
• متیو ماد (کارگردان) قبلا مستند «زندگی روی خط» (2014) را ساخته است.
 

موارد مشابه

رای به مستند

جادوی عمومی

ثبت

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این مستند را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم