درباره مستند Jasper Mall

«پاساژ جسپر» فیلمی مستند و محصول سال 2020 است. این فیلم توسط بردفورد توماس و برت وایتکامب کارگردانی شده و به عوامل اقتصادی‎ای می پردازد که باعث از رونق افتادن مراکز خرید بزرگ درامریکا شده اند. «پاساژ جسپر» در جشنواره اسلم دنس به نمایش درآمد و پس از استقبال منتقدان در تاریخ 23 ژوئن 2020 از طریق سرویس های آنلاین پخش فیلم به نمایش درآمد.
عوامل:
فیلمبرداری: برت وایتکامب
تدوین: بردفورد توماسون

واکنش منتقدها:
اکثر منتقدان رویکرد شاعرانه و متفاوت فیلم را تحسین کرده اند و آنرا اثری خلاقانه در ژانر مستند خوانده اند. برایان شایر منتقد وبسایت «فیلم فورواد» این مستند را « نوستالژیک و احساسی» خوانده و «داستانگویی شجاعانه و متفاوت» آنرا تحسین کرده است.

یادداشتی بر فیلم «پاساژ جسپر»
جشنواره فیلم اسلم دنس هر ساله آثار مستندی را در ژانر های گوناگون به نمایش می گذارد که معمولا توسط کارگردان های فیلم اولی کارگردانی شده اند و هر کدام رویکرد های فرمی و محتوای ویژه ای دارند. امسال هم با سالهای قبل تفاوتی نداشت و بیشتر آثار حول موضوعاتی ساخته شده بودند که تغییرات زندگی امریکایی ها در ده سال گذشته را نشان می دادند. از افزایش مصرف مواد مخدر گرفته تا بحران اقتصادی و مسائل نژادی همگی در این مستند های خوش ساخت به زیبایی به تصویر کشیده شده اند و همین کیفیت است که باعث شده بخش مستند این جشنواره به آینه ای تمام نما از وضعیت امریکای معاصر تبدیل شود.
یکی از آثاری که در این جشنواره بسیار مورد توجه قرار گرفت مستندی به نام «پاساژ جسپر» بود که در نمایش موضوعش حساسیت و دقتی تحسین برانگیز دارد. فیلم یک سال از زندگی یک پاساژ تجاری به نام جسپر را به نمایش می گذارد که در آستانه افول است و رونق سابقش را کاملا از دست داده است. شهر کوچکی که این پاساژ در آن قرار دارد خود به شهر ارواح می ماند و به طور کلی مشتری های زیادی برای این پاساژ وجود ندارد. با این وجود هنوز افرادی هستند که در این پاساژ کار می کنند و به رونق آن امیدوارند. بردفورد توماسون و برت وایتکمب از طریق نشان دادن این افراد توانسته اند به تصویری بسیار تاثیرگذار از زندگی در حالت عدم اطمینان برسند. شخصیت های فیلم که از کارگران پاساژ تا مغازه دارها و کارمندانشان را در بر می گیرد همگی می دانند که پاساژ رونق سابق را ندارد و وضعیتش روز به روز بدتر می شود با این وجود سعی می کنند به نحوی خود را مسلط بر اوضاع نشان دهند. تدوین هوشمندانه فیلم و عدم استفاده از علائم زمان باعث شده بیننده از طریق گذر زمان گرفتار شدن این افراد در موقعیتشان را به خوبی درک کند. کارگردانان فیلم به شخصیت ها اجازه داده اند تا احساسشان از موقعیت پیش آمده را بیان کنند و بتوانند با بیننده ارتباطی صمیمی برقرار کنند. بعضی از آنها با بازنشستگی زودهنگام کنار آمده اند و بقیه خودشان را برای برداشتن قدم بعدی در کسب و کارشان آماده می کنند. فهمیدن این جزئیات در کنار فیلمبرداری دقیق فیلم باعث می شود بیننده بتوند حال و هوای این محیط و انسان های آنجا را به خوبی درک کند و در این محیط قرار بگیرد. علاوه بر این فیلم وضعیت این پاساژ را به نوعی به کل سیستم اقتصادی فرسوده امریکا نیز نسبت می دهد و نشان می دهد که کسب و کارهای قدیمی چگونه زیر چرخ شرکت های جدید له می شوند. «پاساژ جسپر» مستندی بسیار تماشایی است چرا که سوژه اش را به شکلی خلاقانه و متفاوت پرداخت می کند و به بیننده درمورد تک تک جزئیات آن اطلاعات می دهد.
نویسنده: اوان دوسی
منبع: www.midwestfilmjournal.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
نظر مثبت:
یک مستند تاثیر گذار با تدوین و فیلمبرداری بسیار ماهرانه. فیلم داستان های افراد حاضر توی این پاساژ رو اینقدر قشنگ تعریف می کنه که بیننده حس میکنه سالهاست اون محیط و آدم هاش رو میشناسه.
نظر منفی:
فیلم درمورد آدم هایی ساخته شده که هیچ هدفی ندارن و کارشون اینه که فکر کنن بعد از بسته شدن پاساژ چه بلایی سرشون میاد. مستندساز سعی نکرده دلایل این مشکل رو پیدا کنه و به جای اینکار با این آدم های بی‎هدف وقتش رو تلف کرده.

جزئیات:
• این اولین فیلم بلند ساخته شده توسط بردفورد توماسون (کارگردان) است.

 

موارد مشابه

رای به مستند

پاساژ جسپر

ثبت

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این مستند را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم