لیست قسمت ها

loading

در حال بارگذاری قسمت ها

درباره سریال Cosmos: Possible Worlds

«کیهان: جهان های ممکن» یک سریال مستند در ژانر پژوهش های علمی و محصول سال 2020 است. این مستند توسط شبکه نشنال ژئوگرافیک تهیه شده و اولین قسمت آن در تاریخ 9 مارس 2020 از این شبکه تلویزیونی به نمایش درآمده است. در این مجموعه سازندگان سریال محبوب «کیهان: ادیسه فضازمان» بار دیگر به تشریح مسائل پیچیده علمی با زبان ساده می پردازند و در طول 13 قسمت بینندگان را با پرسش های جذاب زیادی روبرو می کنند.
نویسنده:
آن درویان، برانون براگا
مجری:
نیل دگراس تایسن



واکنش منتقدها:
اکثر منتقدان دقت علمی این سریال و همزمان سادگی روایت آنرا تحسین کرده اند و آنرا ادامه ای مناسب برای مجموعه محبوب «کیهان: ادیسه فضازمان» دانسته اند. ملیسا کوماچو منتقد نشریه اینترنتی کامن سنس مدیا فیلم را «یک مستند هستی شناسانه» نامیده که «به شکلی اساسی به پرسش های مهم کیهان می پردازد».


یادداشتی بر سریال «کیهان: جهان های ممکن»
حدود چهل سال پیش کارل سگان توانست با ساخت مجموعه محبوب کیهان به شهرت جهانی برسد. حالا که او از دنیا رفته است میراث مجموعه مستندهای ارزشمند او توسط آن دوریان ادامه داده می شود، کسی که کارهای همسرش را با همان سبک و سیاق ادامه داده و پس از ساخت مجموعه بسیار محبوب «ادیسه فضازمان» حالا با «جهان های ممکن» به شبکه نشنال ژئوگرافیک بازگشته است. مجری این سریال نیل دگراس تایسن است که در سالهای اخیر یکی از چهره های موفق در زمینه آموزش مباحث اخترشناسی بوده است. او در این سالها با حضور در برنامه های رادیویی و تلویزیونی مختلف توانسته شهرت زیادی کسب کند و در این مجموعه هم تسلط او به بحث های مطرح شده کمک بسیاری به تاثیرگذاری این مستند کرده است. 
سریال «کیهان: جهان های ممکن» از 13 قسمت تشکیل شده و طبق روال همیشگی این مجموعه سعی می کند کشفیات علمی جدید را به بینندگان معمولی تلویزیون آموزش دهد. جذابیت تصویری و شنیداری این مجموعه باعث می شود حتی کسانی که قبلا این مباحث را مطالعه کرده اند نیز بتوانند از دیدن دوباره آنها لذت ببرند. در ساخت سریال سعی شده کشفیات علمی به پرسش های ساده انسانی متصل شود تا هر بیننده ای بتواند با محتوای مباحث مطرح شده ارتباط برقرار کند. به این شیوه سریال از حالت صرفاً آموزشی خارج شده و به تجربه ای درگیر کننده برای بینندگان تبدیل می شود. وقتی گوینده می گوید تمام تاریخ بشر تنها در یک لحظه کوچک از حیات جهان اتفاق افتاده است، این جمله کافیست تا کنجکاوی بیننده برای تماشای تاریخ ناشناخته جهان تحریک شود. مباحث مطرح شده در طول سریال بسیار گسترده و متنوع هستند و این موضوع باعث شده برخی قسمت ها انسجام کافی را نداشته و به شکل قطعات جدا از هم به نظر برسند. با این وجود کنار هم قرار دادن چنین بخش های متفاوتی از دانش بشری باعث می شود فیلم تنوع بیشتری داشته باشد و برخلاف برخی مستندهای تخصصی خسته کننده نشود. 
مستندهای تلویزیونی برخلاف مقالات علمی و نشریات تخصصی، این توانایی را دارند که مخاطب گسترده ای داشته باشند و بینندگان اقشار مختلف را با دستاورد های علمی آشنا کنند، این موضوع باعث می شود از نظر صحت اطلاعات مسئولیت سنگینی بر دوش سازندگان این مستندها باشد. «کیهان: جهان های ممکن» از این آزمون کاملا سربلند بیرون آمده است، مستندی که داده های فرضی را به عنوان حقیقت به بینندگانش عرضه نمی کند و برای مطرح کردن هر یافته علمی به جزئیات و ریشه های منطقی آن می پردازد.
نویسنده: دیو ترومبور
منبع: www.collider.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
نظر مثبت:
بحث های مطرح شده و جزئیات علمی این مستند فوق العاده هستند و اجرای تایسن هم طبق معمول بسیار جذاب انجام شده. اگر به فیلمای مستند علمی علاقه دارید دیدن این سریال رو از دست ندید.
نظر منفی:
مشکل اصلی این مستند اینه که مدام از این شاخه به اون شاخه میپره و روی هیچ موضوعی تمرکز نداره، علاوه بر این کیفیت جلوه های ویژه سریال هم خیلی پایینه و مدام باعث حواس پرتی بیننده میشه.

جزئیات:
• اگر به این فیلم علاقه دارید، مستند «کیهان: ادیسه فضازمان» را هم تماشا کنید.
• آن درویان (کارگردان) از نویسندگان فیلم محبوب «تماس» (1997) به کارگردانی رابرت زمه‎کیس بوده است.
 

موارد مشابه

رای به سریال

کیهان جهان‌ های ممکن

ثبت

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این قسمت از سریال را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم