درباره فیلم Archive

«آرشیو» فیلمی امریکایی در ژانر علمی تخیلی و محصول سال 2020 است. نویسندگی و کارگردانی این فیلم توسط گاوین روتری انجام شده و از بازیگران آن می توان به رونا میترا، تئو جیمز و تابی جونز اشاره کرد. «آرشیو» در تاریخ 10 جولای 2020 از طریق سرویس های آنلاین پخش فیلم به نمایش درآمد و مورد استقبال منتقدان قرار گرفت.

نویسندگان: 
گاوین روتری
عوامل:
فیلمبرداری: لوری رز
تدوین: آدام بیسکاپسی
موسیقی: استیون پرایس

واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 69% را بر اساس 16 ریویو بدست آورده که معادل نمره 6/47 از 10 است. در سایت متاکریتیک فیلم نمره 65 از 100 را بر اساس نظر 5 منتقد به دست آورده که نشانگر «نقدهای به طور کلی مثبت» است.

یادداشتی بر فیلم «آرشیو»
اولین فیلم بلند گاوین روتری به نام «آرشیو» یک فیلم علمی تخیلی جمع و جور و کم هزینه است که با ترکیب مضامین آشنا و کارگردانی ماهرانه توانسته توجه بسیاری از تماشاگران و منتقدان را به خود جلب کند. فیلم داستان مخترعی به نام جرج آلمور را روایت می کند که می خواهد یک ربات بسیار پیشرفته بسازد اما دلیلش برای این کار به شدت شخصی است. او می خواهد این ربات به پوسته ای تبدیل شود تا با آپلود آرشیو خاطرات همسرش روی آن بتواند حضور همسرش را به طور کامل بازسازی کند. 
گاوین روتری (کارگردان) قبل از ساخت این فیلم بیشتر به عنوان طراح صحنه در سینما فعالیت کرده است و این تجربه او در «آرشیو» کاملا خودنمایی می کند. او توانسته با طراحی تصاویر زیبا و با کیفیت کمبود بودجه فیلم را کاملا جبران کند. تصاویر فیلم از یک سبک متمایز و مشخص پیروی می کنند و نشان می دهند روتری از آن دست کارگردان هایی است که توانسته دید بصری شخصی اش را خیلی زود پیدا کند. اما فیلم به این تصاویر زیبا محدود نشده است و توانسته با بازی خوب تئو جیمز تا حد زیادی احساسات شخصیت اصلی اش را منعکس کند. ایده مرکزی فیلم جذابیت زیادی دارد و هرچند مشابه فیلم های سری «آپلود» است اما به کارگردان اجازه داده تا به مضامینی عمیق درمورد انسانیت هوش مصنوعی ها و ربات ها بپردازد. «جی3» (ربات فیلم) اگر از پس آزمایش هایش بربیاید می تواند میزبان تمام خاطرات همسر جرج باشد. او این خاطرات را در یک درایو ذخیره کرده و می تواند در صورت نیاز آنرا به صورت کامل بر روی یک سرور آپلود کند. درمورد تکنولوژی و جزئیات فنیِ هوش مصنوعی فقط در حدی به بیننده اطلاعات داده می شود که برای داستان ضروری است. البته این بخش ها خالی از خلاقیت نیستند و ایده های جدید بسیاری در آنها به کار رفته است. برای مثال این موضوع که اطلاعات آپلود شده به دلیل آنالوگ بودن کم کم از بین می رود و پس از مدتی باید آنرا مانند یک جسد دفن کرد اوج هوشمندی فیلمنامه نویس را در استفاده از ابزارهای داستانی‎اش نشان می دهد. فیلم از نظر عمق مضامین به پای فیلم «اکس ماکینا» و یا سریال «وست ورلد» نمی رسد اما همچنان موفق می شود دیدگاه شخصی سازنده اش را بازتاب بدهد و به تقلید از این فیلم ها تبدیل نشود. فیلمنامه روتری به بیننده اجازه نمی دهد بقیه داستان را پیشبینی کند و به همین دلیل تا انتها جذابیتش را حفظ می کند. «آرشیو» یک فیلمِ اول بسیار امیدوار کننده برای گاوین روتری است و نشان می دهد ایده های علمی تخیلی جذاب حتی با بودجه های کم هم می توانند به ساخته شدن فیلم هایی تماشایی منجر شوند.
نویسنده: جان دفور
منبع: www.hollywoodreporter.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
نظر مثبت:
یک فیلم علمی تخیلی بسیار جذاب با کارگردانی حرفه ای و داستان نفسگیر. بازی های فیلم بسیار با کیفیت هستند و فیلم تونسته از بودجه پایینش به بهترین شکل استفاده کنه.
نظر منفی:
«آرشیو» کارگردانی خوبی داره اما داستان و ایده اصلیش تا حد زیادی تکراریه و فیلمنامه نویس نتونسته اون رو به شیوه خلاقانه ای تعریف کنه و درگیر کلیشه های ژانر علمی تخیلی شده.

جزئیات:
• این اولین فیلم بلند ساخته شده توسط گاوین روتری (کارگردان) است.
• اگر به این فیلم علاقه دارید تماشای «اکس ماکینا» (2014) را از دست ندهید.

 

موارد مشابه

رای به فیلم

آرشیو

ثبت

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این فیلم را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم