درباره فیلم The Trial of the Chicago 7

«دادگاه شیکاگو 7» فیلمی امریکایی در ژانر درام و تاریخی و محصول سال 2020 است. نویسندگی و کارگردانی این فیلم توسط آرون سورکین انجام شده و از بازیگران آن می توان به ادی ردمین، الکس شارپ و ساشا بارون کوهن اشاره کرد. «دادگاه شیکاگو 7» در تاریخ 16 اکتبر 2020 از طریق سرویس اینترنتی نت فلیکس به نمایش درآمد.

واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 91% را بر اساس 257 ریویو بدست آورده که معادل نمره 7/8 از 10 است. در سایت متاکریتیک فیلم نمره 76 از 100 را بر اساس نظر 52 منتقد به دست آورده که نشانگر «نقدهای به طور کلی مثبت» است.

یادداشتی بر فیلم «دادگاه شیکاگو 7»
شاید مهمترین چیزی که امریکایی ها از دادگاه های موسوم به «شیکاگو 7» یاد گرفتند این بود که نباید علیه این فعالان اجتماعی پرونده ای تشکیل میشد. حالا و سالها بعد از این اتفاقات آرون سورکین یک بار دیگر سراغ این حوادث تاریخی رفته و روایت خودش از آنها را در «دادگاه شیکاگو 7» ارائه داده است. فیلمی درمورد حق آزادی بیان و حق تشکیل اجتماعات که در واقع وضعیت حال حاضر امریکا و جهان را به خوبی بازتاب می دهد.
اینکه ماموران دولتی چگونه از قدرتشان برای ساکت کردن کسانی استفاده می کنند که با دیدگاه های سیاسی شان موافق نیستند، داستانی تازه نیست اما سورکین (نویسنده/ کارگردان) با نگاهی خلاقانه به این ماجرای تاریخی دیدگاه های خاص خود را در اوج ظرافت بیان می کند. این ترس که فعالان چپ گرا درخواست تغییرات بنیادی در حکومت را دارند همیشه دولت ها را ترسانده است اما در امریکای سال 1968 این ترس باعث سرکوب گسترده این مخالفان هم در امریکا و هم در فرانسه شد. معمولا فیلمسازان در برخورد با موضوع عادی و غیرسیاسی هم سعی می کنند تا حدودی نظرات اجتماعی – سیاسی شان را در فیلمنامه شان دخالت دهند اما سورکین با این موضوع ذاتاً سیاسی و پیچیده کاری انجام داده که موقع تماشای فیلم اصلا احساس نمی کنید در حال گرفتن یاد گرفتن درس های سیاسی کارگردان هستید. کسی که در دادگاه های هیجان انگیز فیلم نقش اصلی را ایفا می کند ابی هافمن (با بازی ساشا بارون کوهن) است که حضوری به شدت فعال و چشم گیر در دادگاه دارد. ترکیب نویسندگی ماهرانه سورکین و بازیگری پر انرژی ساشا بارون کوهن باعث شده بیننده بتواند با صحنه های دادگاه و تئاتر سیاسی ای که در آنها برگزار می شود ارتباط برقرار کند. سورکین سعی کرده بر روی اتفاقات دادگاه تمرکز کند و محتوای این جلسات را با چنان شوخ طبعی و هوشمندی ای به تصویر کشیده است که قبلا در فیلم «شبکه اجتماعی» اثر دیوید فینچر از او دیده بودیم. سورکین به دادگاه اجازه می دهد تا در مرکز روایت اطلاعات ضروری را به بیننده بدهد و او را آماده کند تا اتفاقات پس از دادگاه را ببیند اما همزمان از فلش بک نیز برای ارائه اطلاعات جانبی استفاده می کند تا بیننده در هیچ نقطه ای از فیلم سردرگم نشود. با فیلمنامه ماهرانه سورکین و بازی های با کیفیت بازیگران اصلی فیلم «دادگاه شیکاگو 7» به یک اثر سیاسی – تاریخی هوشمندانه تبدیل شده که توانایی آرون سورکین در پرداخت این موضوعات را کاملا به رخ می کشد.
نویسنده: مارک دویسیک
منبع: www.markreviewsmovies.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 91%
نظر مثبت:
ماجرای سیاسی «شیکاگو 7» به بهترین شکل ممکن توی فیلم نشون داده شده و فیلم پر از شخصیت های جذاب و داستان های فرعی دیدنی‎ای هست که هر لحظه میتونن بیننده رو غافلگیر کنن.
نظر منفی:
فیلمنامه این فیلم عالی نوشته شده و داستانش جذاب هست اما از نظر کارگردانی صحنه های دادگاه خسته کننده و تکراری ساخته شدن و حوصله بیننده رو سر میبرن.

دیالوگ برگزیده:
ابی هافمن: ما به خاطر کارایی که کردیم به زندان نمیریم، به خاطر وجودمون به زندان می افتیم.

جزئیات:
• ساشا بارون کوهن برای اولین بار در یک نقش جدی با با لهجه امریکایی حرف می زند و به همین خاطر مجبور بوده مدت ها روی لهجه اش کار کند.
• سالها پیش قرار بود این داستان توسط استیون اسپیلبرگ و با بازی هث لجر در نقش تام هیدن به فیلم تبدیل شود اما این پروژه هرگز به سرانجام نرسید.
• آرون سورکین قبلا نویسندگی فیلم «شبکه اجتماعی» (2010) را برعهده داشته است.

 

موارد مشابه

رای به فیلم

دادگاه شیکاگو ۷

ثبت

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این فیلم را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم