درباره فیلم Fanny Lye Deliverd

«آزادی فانی لی» فیلمی بریتانیایی در ژانر درام تاریخی و محصول سال 2019 است. نویسندگی و کارگردانی این فیلم توسط توماس کلی انجام شده و از بازیگران آن می توان به ماکسین پیک، چارلز دنس و فردی فاکس اشاره کرد. «آزادی فانی لی» در جشنواره فیلم لندن به نمایش در آمد و سپس در تاریخ 26 ژوئن 2020 به صورت اینترنتی اکران شد.

نویسندگان:
توماس کلی
عوامل:
فیلمبرداری: جیورگوس آروانیتیس
تدوین: توماس کلی
موسیقی: توماس کلی

واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 95% را بر اساس 19 ریویو بدست آورده که معادل نمره 7/61 از 10 است. در سایت متاکریتیک فیلم نمره 64 از 100 را بر اساس نظر 10 منتقد به دست آورده که نشانگر «نقدهای به طور کلی مثبت» است.

یادداشتی بر فیلم «آزادی فانی لی»
ماجرای آخرین فیلم توماس کلی به نام «آزادی فانی لی» درمورد زنی به نام فانی لی است که در سال 1657 و در مزرعه ای دور افتاده در شراپشایر به همراه همسر و فرزندش زندگی می کند. همسر فانی مردی بسیار سخت گیر است و بی رحمانه به فانی ظلم می کند اما وقتی این خانواده متوجه می شوند که یک زوج فراری به نام های توماس و ربکا در انبارشان قایم شده اند، اوضاع کاملا دگرگون می شود. این زوج که کلا دیدگاه متفاوتی نسبت به ارزش های انسانی و زندگی دارند دید فانی را تغییر می دهند و جهانی را برای او تصویر می کنند که تا پیش از این حتی توان دیدن آنرا هم نداشت.
فیلم های «حمله به خانه» یک زیرژانر کاملا شناخته شده در ژانر وحشت به شمار می روند. با اینکه آزادی فانی لی یک فیلم ترسناک نیست اما بعضی از مولفه های این ژانر و چارچوب های داستانی آنرا در خود دارد. حضور زوج فراری که توسط یک کلانتر بی رحم تعقیب می شوند تعادل اولیه موقعیت را به هم می زند و باعث می شود شخصیت ها به شیوه های گوناگونی نسبت به این خطر واکنش نشان دهند. هرچند در یک سوم پایانی فیلم شباهت آن با آثار ترسناک بیشتر می شود اما باید گفت در بخش اعظم فیلم درگیری بین جان و توماس بیشتر فلسفی است و بر اساس دیالوگ و گفتگو پیش می رود. جان سن و سال بیشتری دارد و فردی سنتی است و درست در مقابل ایده های نوگرایانه و مدرن توماس قرار دارد. توماس کلی هم در فیلمنامه و هم در کارگردانی موفق شده بین این دو دیدگاه تعادل جذابی را برقرار کند. بر خلاف ژانر وحشت در اینجا خوب و بد مشخصی وجود ندارد و تفاوت شخصیت هاست که داستان را پیش می برد. یکی از بهترین نکات فیلم طراحی شخصیت توماس است که به شکلی بسیار ماهرانه انجام شده است. بسیاری از نویسندگان تازه کار موقع نوشتن شخصیت های تاریخی نوگرا آنها را به اندازه یک فرد مدرن امروزی روشنفکر نشان می دهند، توماس کلی این اشتباه را مرتکب نشده و نشان داده که هم توماس و هم جان آدم های زمانه خودشان هستند و در چارچوب های آن دوران زندگی می کنند.
شخصیت اصلی فیلم با بازی ماکسین پیک فردی آرام است که بیشتر زمان فیلم را در انفعال سپری می کند و این طراحی شخصیت او به نوعی نشانگر سرکوب آزادی های زنان در آن دوران است. او در مرکز روایت فیلم جا دارد اما بیشتر اوقات باید احساسات او را از خلال حرکت های کوچک و تغییر حالت های چهره بفهمیم. ماکسین پیک در نقش فانی توانسته مهارت خود در ایفای نقش های درونگرا را نشان دهد و تصویری بسیار باورپذیر از این شخصیت ترسیم کرده است. «آزادی فانی لی» با بازی های با کیفیت و فضاسازی مناسب توانسته دوران تاریخی داستانش را به شکل مناسبی بازسازی کند و شخصیت هایی را از این دوران نشان دهد که تماشاگران امروزی می توانند به راحتی با آنها ارتباط برقرار کنند.
نویسنده: سم اینگلیس
منبع: www.heyuguys.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
نظر مثبت:
یک درام تاریخی درگیر کننده و عمیق با شخصیت های جذاب و بازی فوق العاده چارلز دنس در نقش جان. دیالوگ های فیلم عالی نوشته شدن و داستان شما رو کاملا جذب خودش میکنه.
نظر منفی:
بازی های فیلم بسیار با کیفیت هستند اما فیلم بدون هیچ دلیل قانع کننده ای کند ساخته شده و سرعتش اصلا کافی نیست. اگر سرعت فیلم بیشتر می بود لحن درست تری میتونست داشته باشه و از بلاتکلیفی درمیومد.


جزئیات:
• توماس کلی (کارگردان) قبلا فیلم «کابوی کوچه خلوت» (2008) را ساخته است.

موارد مشابه

رای به فیلم

آزادی فانی لی

ثبت

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این فیلم را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم