درباره مستند One Child Nation

«ملت تک فرزندی» فیلمی مستند و محصول سال 2019 است. این فیلم توسط نانفو وانگ و جیالینگ ژانگ کارگردانی شده و به قانون اجباری تک فرزندی در کشور چین می پردازد. «ملت تک فرزندی» در جشنواره ساندنس به نمایش درآمد و پس از اینکه به شدت مورد توجه منتقدان قرار گرفت در تاریخ 9 آگوست 2019 در امریکا اکران شد. 

عوامل:
فیلمبرداری: نانفو وانگ، یوانچن لیو
تدوین: نانفو وانگ
موسیقی: ناتان هالپرن، کریس روجریو


واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 98% را بر اساس 90 ریویو بدست آورده که معادل نمره 8/39 از 10 است: «ملت تک فرزندی مسئله ای دردناک در چین معاصر را به شکلی بسیار واضح و تاثیرگذار به نمایش می گذارد». در سایت متاکریتیک فیلم نمره 85 از 100 را بر اساس نظر 12 منتقد به دست آورده که نشانگر «تحسین جهانی» است.

یادداشتی بر فیلم «ملت تک فرزندی»
همه تا حدودی با وجود قانون تک فرزندی در کشور چین آشنایی داریم. اما احتمالا کم تر کسی از جزئیات این قانون و تاثیرات آن روی شهروندان چینی باخبر است. از طرفی خیلی ها دلشان نمی خواهند درمورد مسائلی این چنینی اطلاعات کسب کنند و از طرف دیگر حکومت چین با سانسور مطبوعات آزاد اجازه درز اطلاعات از کشورش را نمی دهد. در چنین شرایطی دو فیلمساز چینی به نام های نانفو وانگ و جیالینگ ژانگ این موضوع را به مسئله اصلی فیلم مستندشان تبدیل کرده و تصمیم گرفته اند نگاهی عمیق و واقعی به این قانون داشته باشند. بدون تردید ساخت این مستند برای این دو فیلمساز خطرات زیادی داشته و آنها حتی با خطر مرگ روبرو بوده اند اما احساس نیاز به اینکه افراد دیگران در سایر کشورها درد مردم چین را بدانند باعث شده این فیلمسازان تمام توانشان را در راه جمع آوری اطلاعات به کار بگیرند. 
وانگ و ژانگ به طور ویژه روی روستایی در چین تمرکز می کنند که وانگ در آنجا بزرگ شده است. او داستان هایی از دوران کودکی اش را تعریف می کند که به خاطر اینکه خانواده اش دو فرزند داشته اند تحقیر می شده و مورد تمسخر هم سن و سال هایش قرار می گرفته است. او مجبور شده در برنامه های تبلیغاتی تک فرزندی در مدرسه شرکت کند و خاطراتش از این کارزار های تبلیغاتی را به روشنی به خاطر می آورد. اما فیلم هر چه پیش میرود از این سطح اولیه فاصله گرفته و تاریک تر می شود. ما درمورد زنانی می شنویم که به زور عقیم شده اند، یا با ماشین های غیر بهداشتی منتقل شده و کودکانشان به زور سقط شده اند. دولت این اعمال خشونت بار و غیر انسانی را به عنوان قانون توجیه کرده و مدام سعی می کند وفاداری به قانون تک فرزندی را به عنوان «خدمت به کشور» معرفی کند. 
وقتی از مادر خود فیلمساز (وانگ) درمورد وفاداری خانواده شان به این قانون سوال می شود او اعتراف می کند که درگذشته مادر ها گاهی مجبور بوده اند کودکانشان را رها کنند تا از سرما و بیماری تلف شوند. تکان دهنده ترین جنبه فیلم این است که برای اکثر شخصیت ها این اعمال شنیع تا حدودی توجیه شده است چرا که همگی تحت تاثیر تبلیغات حکومتی قرار گرفته اند. فیلم یک هنرمند محلی را نشان می دهد که موقع فیلمبرداری از یک زباله دان بزرگ در بیرون شهر کیسه های بسیاری حاوی نوزادان کشته شده را پیدا کرده است. با اینکه دیدن این تصاویر سخت است اما به نظر می رسد مسئله فیلم آنقدر دلخراش و غیرانسانی است که نمایش این تصاویر را توجیه می کند. تماشای «ملت تک فرزندی» راحت نیست اما اگر به مستندهای تکان دهنده و افشاگرانه علاقه مندید این فیلم یکی از بهترین آثار مستند سال 2019 در این شاخه است.
نویسنده: دانته جیمز
منبع: www.filmthreat.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 80%
نظر مثبت:
یک مستند بسیار تکان دهنده و دردناک، فیلم به خوبی جنایت چین علیه شهروندانش رو نشون میده و شجاعت فیلمساز توی ساختن همچین فیلمی بسیار قابل تحسینه.
نظر منفی:
موضوع فیلم جذابه اما فیلمساز نتونسته این موضوع رو خوب پیاده کنه و فقط سعی کرده مخاطب رو با داستان های دردناک شوکه کنه. به جای اینکار فیلم باید اطلاعات مفیدی رو درمورد خود این قانون به بیننده می داد. اینکه کی و چرا تصویب شده و چه تغییراتی کرده و اینکه روی اقتصاد و جمعیت چین چه تاثیری گذاشته.


جزئیات:
• نانفو وانگ (کارگردان) قبلا مستند «گنجشک هولیگان» (2016) را ساخته است.
 

موارد مشابه

رای به مستند

ملت تک فرزندی

ثبت

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این مستند را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم