درباره مستند Apollo 11

آپولو 11 مستندی امریکایی و محصول سال 2019 است. این فیلم توسط تاد داگلاس میلر کارگردانی شده و موضوع آن داستان پروژه فضایی آپولو 11 است که به وسیله فیلم ها و عکس های آرشیویِ منتشر نشده روایت می شود. این مستند ابتدا در جشنواره ساندنس به نمایش درآمد و پس از استقبال مخاطبان در تاریخ 1 مارس 2019 در سینماهای امریکا اکران شد.

عوامل:
تدوین: تاد داگلاس میلر
موسیقی: مت مورتون


واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 99% را بر اساس 172 ریویو بدست آورده که معادل نمره 9 از 10 است: «آپولو 11 هم اطلاعات مهمی را به بینندگانش منتقل می کند و هم فیلمی الهام بخش است. این مستند بینندگانش را به تماشای یکی از مهمترین لحظات تاریخ امریکا دعوت می کند». در سایت متاکریتیک فیلم نمره 88 از 100 را بر اساس نظر 33 منتقد به دست آورده که نشانگر «تحسین جهانی» است.


یادداشتی بر فیلم «آپولو 11»
وقتی مستندی درمورد یک موضوع کاملا شناخته شده ساخته می شود معمولا شوکه کردن و غافلگیر کردن مخاطبان کاری بسیار سخت است. در بیست دقیقه اول «آپولو 11» این اتفاق رخ می دهد و فیلم بیننده را وادار می کند تا فکر کند کل این عملیات چه لحظه تاریخی و بزرگی برای بشریت به حساب می آید. پشت صحنه این عملیات (جنگ سرد و ترور کندی و ...) هر چه بود کاملا به دست فراموشی سپرده شد تا این پروژه عظیم به موفقیت برسد. در سال 1969 تمام جهان کنجکاو بود تا نتیجه ماجراجویی های فضایی امریکا را ببیند چرا که این عملیات یک گام بزرگ در جهت گسترش دانش بشری بود و نتایج آن تنها به امریکا محدود نمی شد.
داستان آپولو 11 بارها و بارها تکرار شده است، چه در قالب فیلم داستانی و چه مستند اما بازهم جذابیت خود را حفظ کرده و می تواند کنجکاوی بینندگان زیادی را تحریک کند. این موضوع تا حدی به خاطر اهمیت خود این عملیات است اما بخش دیگری از آن مربوط به ویژگی های سینمایی آن است که باعث شده تا این حد در سینما از آن استقبال شود. بهترین ویژگی «آپولو 11» این است که دقیقا به دنبال این است که ویژگی های سینمایی این عملیات را استخراج کند. فیلم به شدت در لحظه اتفاق می افتد و موفق می شود بیننده را کاملا در جریان کوچکترین جزئیات عملیات قرار دهد. تماشاگر می تواند در اتاق های عملیات بچرخد و همچنین با سه فضانورد عملیات به مدار ماه برود. بسیاری از فیلم های این مستند از آرشیوهایی استخراج شده اند که تا به حال دسترسی به آنها ممنوع بوده است و به همین خاطر تازگی خاصی دارند.
فیلم از دانش بیننده اش درمورد علمیات استفاده می کند و همه چیز را از صفر برای او توضیح نمی دهد. اینکار باعث شده موتور داستانی فیلم خیلی زود به حرکت دربیاید و بیننده را با خود همراه کند. در کنار روایت هیجان انگیز فیلم برخی تصاویر آن نیز چشم نواز هستند و به زیبایی ضبط و تدوین شده اند. زیبایی برخی از تصاویر گاهی باعث می شود بیننده از خود بپرسد مسئول فیلمبرداری این سندها در ناسا چه کسی بوده است چرا که تصاویر فیلم به نسبت مستند های صنعتی کیفیت بسیار بیشتری دارند و مشخص است که فردی حرفه ای آنها را ضبط کرده است. تاد داگلاس میلر با تدوین هنرمندانه اش موفق شده این تصاویر را به گونه ای کنار هم بگذارد که بیننده هم هیجان زده می شود و هم می تواند از نظر علمی پایه های انجام این عملیات را درک کند. «آپولو 11» مستندی بسیار قدرتمند در مورد یک واقعه تاریخی پر اهمیت است و با دقت تاریخی اش می تواند طرفداران نجوم و فضانوردی را کاملا هیجان زده کند.
نویسنده: مارک دویسیک
منبع: www.markreviewsmovies.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 90%
نظر مثبت:
این مستند خارق العاده رو حتما روی بزرگترین صفحه ممکن تماشا کنید چون تصاویر اون واقعا شگفت انگیز هستند. عملیات تاریخی آپولو 11 توی این مستند با جزئیات و دقت زیادی نشون داده شده و بیننده میتونه لحظه به لحظه این پروژه عظیم رو دنبال کنه.
نظر منفی:
بزرگترین مشکل فیلم اینه که هیچ جنبه انسانی و عاطفی ای نداره و به همین خاطر جزئیات علمی اون خیلی زود خسته کننده میشن.

جزئیات:
• تصاویری که توسط سه فضانورد این عملیات ضبط شده اند برای اولین بار در این مستند به نمایش درآمده اند. این تصاویر باعث شد نشان افتخاری انجمن تصویربرداران سینمای امریکا به این سه فضانورد اهدا شود.
• موسیقی الکترونیک این فیلم کاملا به وسیله ابزارهایی ساخته شده که در سال 1969 در دسترس بوده اند.
• تاد داگلاس میلر (کارگردان) قبلا مستند «دایناسور 13» (2014) را ساخته است.

موارد مشابه

رای به مستند

آپولو 11

ثبت

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این مستند را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم