درباره مستند The Edge of Democracy

«لبه دموکراسی» مستندی برزیلی و محصول سال 2019 است. این فیلم توسط پترا کاستا کارگردانی شده و به بحران سیاسی‎ای می پردازد که منجر به استیضاح دیلما روسف رئیس جمهور برزیل شد. «لبه دموکراسی» در جشنواره ساندنس به نمایش درآمد و پس از آن در تاریخ 19 ژوئن 2019 بر روی سرویس نت فلیکس قرار گرفت.

نویسندگان:
پترا کاستا، کارلوس پیرس، دیوید بارکر، موارا پاسونی
عوامل:
فیلمبرداری: ژائو آتالا
تدوین: ژائو آتالا
موسیقی: ویتور آرائوخوریا، رودریگو لیائو، گیلبرتو مونته، لوکاس سانتانا

واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 97% را بر اساس 34 ریویو بدست آورده که معادل نمره 7/82 از 10 است: «لبه دموکراسی با علاقه بسیار زیادی ساخته شده و حساسیت کارگردان نسبت به وقایع سیاسی کشورش را در لحظه به لحظه آن می توان مشاهده کرد». در سایت متاکریتیک فیلم نمره 81 از 100 را بر اساس نظر 13 منتقد به دست آورده که نشانگر «تحسین جهانی» است.


یادداشتی بر فیلم «لبه دموکراسی»
لبه دموکراسی نام جدیدترین فیلم پترا کاستا درمورد وضعیت سیاسی وخیم برزیل است. فیلم به شرایطی در کشور برزیل می پردازد که از نظر سیاسی نظام دموکراسی به بن بست رسیده و بر علیه ارزش های اساسی جامعه عمل می کند. فیلم ظهور دوباره احزاب دست راستی افراطی و فاشیست ها را نشان می دهد و طرفداران این احزاب را به شیوه ای بسیار جسورانه معرفی می کند. «لبه دموکراسی» از دو نظر به زندگی شخصی پترا کاستا پیوند خورده است: اول اینکه خود او هم سن و سال حاکمیت دموکراسی در برزیل است و دوم اینکه از نظر خانوادگی او به هر دو گروه متضاد در نبرد سیاسی وابستگی دارد. از یک طرف پدر بزرگ او سرمایه‎داری بوده که از طریق شرکت هایش به حکومت سیاسی وابستگی دارد و از طرف دیگر والدینش که فعالان سیاسی چپ گرا هستند. این وضعیت متناقض کاستا به فیلم بسیار کمک کرده است و باعث شده مستند هم حالتی غم انگیز به خود بگیرد و هم درگیری شدید کارگردان با سوژه اش را نشان دهد. او ایده هایش را با شجاعت تمام به بوته آزمایش می گذارد و محدودیت هایش را می پذیرد.
فیلم علاوه بر این جنبه های شخصی از نظر تاریخی نیز اطلاعات بسیار مفیدی دارد و راهنمایی دقیق برای درک معادلات سیاسی کشور برزیل در دهه های اخیر (از اواسط دهه 1980 به بعد) است. در اوایل فیلم شاهد زندانی شدن لویز داسیلوا رئیس جمهوری سابق برزیل هستیم و سپس کاستا فیلم را حول این اتفاق سامان می دهد. موضوع فیلم در واقع بسیار پیچیده و گسترده است اما هنر کاستا در این است که نه تنها این اتفاقات را به شیوه ای قابل فهم عرضه می کند بلکه کاری می کند که بیننده مجذوب جزئیات این نبرد های سیاسی شود و فیلم را دنبال کند. تغییرات سیاسی و فعالیت گروه های مردمی از طریق فیلم های تظاهرات خیابانی نشان داده می شوند و فیلمساز گرایشات سیاسی عموم مردم برزیل را با دقت بالایی به نمایش می گذارد. هرچه فیلم جلوتر می رود این واقعیت که دولت بازیچه دست طبقات قدرتمند و ثروتمند است بیشتر خودش را نشان می دهد. برخی از موضوعاتی که در فیلم مطرح می شوند با سرعتی چنان بالا روایت می شوند که بیننده ممکن است تمام اطلاعات آنرا متوجه نشود اما اکثر بخش های فرعی فیلم با مصاحبه های جذاب می توانند بیننده را در حال و هوای برزیل معاصر قرار دهند. دوربین کاستا انگار در میان این نبرد بزرگ و هرج و مرج فراگیر به دنبال آرامشی می گردد تا در سایه آن بتواند به تحلیل وقایع بپردازد. تلاش فوق العاده فیلمساز برای تشخیص لحظات سرنوشت ساز و ضبط آنها «لبه دموکراسی» را به یکی از مهم ترین مستند های سیاسی چند سال اخیر تبدیل کرده و توانایی بالای پترا کاستا در طرح مسائل پیچیده سیاسی را به خوبی نشان می دهد.
نویسنده: امبر ویلکینسون
منبع: www.eyeforfilm.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 67%
نظر مثبت:
یک مستند بسیار صادقانه که نشون میده دموکراسی فقط یک توهم پوچ از آزادیه و در نهایت همه چیز قراره به نفع همون آدمای قدرتمند تموم بشه. فیلم بحران سیاسی برزیل رو با دقت بالایی نشون داده و مصاحبه های بسیار جذابی داره.
نظر منفی:
یک فیلم کاملا یک طرفه که وقایع رو هرجوری که باب طبع فیلمساز بوده تفسیر کرده و هیچ رد پایی از واقعیت شرایط برزیل توی اون وجود نداره.

دیالوگ برگزیده:
پترا کاستا: به قول یونانی ها دموکراسی فقط وقتی به درد میخوره که آدم های ثروتمند احساس خطر کنند.

جزئیات:
• این فیلم در افتتاحیه جشنواره ساندنس سال 2019 پخش شده است.
• پترا کاستا (کارگردان) قبلا فیلم «اولمو و مرغ دریایی» (2015) را ساخته است.

موارد مشابه

رای به مستند

لبه دموکراسی

ثبت

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این مستند را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم