درباره فیلم The One and Only Ivan

«ایوان منحصر به فرد» فیلمی امریکایی در ژانر ماجراجویی و کمدی و محصول سال 2020 است. این فیلم توسط تیا شاروک کارگردانی شده و فیلمنامه آنرا مایک وایت بر اساس داستانی از کاترین اپلگیت نوشته است. از بازیگران و صداپیشگان فیلم می توان به سم راکول، برایان کرانستون و فیلیا سو اشاره کرد. «ایوان منحصر به فرد» در تاریخ 21 آگوست 2020 از طریق سرویس آنلاین دیزنی پلاس به نمایش درآمد. 
کارگردان: 
تیا شاروک
نویسندگان: 
مایک وایت
بازیگران: 
سم راکول، برایان کرانستون، آنجلینا جولی، ....
عوامل:
فیلمبرداری: فلوریان بالهاوس
تدوین: بارنی پیلینگ
موسیقی: کریگ آرمسترانگ
واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 69% را بر اساس 95 ریویو بدست آورده که معادل نمره 6/1 از 10 است. در سایت متاکریتیک فیلم نمره 57 از 100 را بر اساس نظر 23 منتقد به دست آورده که نشانگر «نقدهای متضاد با هم و متوسط» است.

یادداشتی بر فیلم «ایوان منحصر به فرد»
در اوایل فیلم جدید کمپانی دیزنی به نام «ایوان منحصر به فرد» یک گوریل و یک فیل کوچک به نام استلا درمورد این صحبت می کنند که ماه چقدر زیباست. آنها از درون سلول تنگ و آزاردهنده شان بیرون را نگاه می کنند و در همین حین شخصیت ایوان اعتراف می کند که به نظر او رونق نداشتن سیرک به دلیل کارهایی است که او انجام داده و حالا از انجام دادنشان پشیمان است. این لحظه به خوبی ماهیت کل فیلم را نشان می دهد. برداشتی لطیف و احساسی از زندانی بودن بدون اینکه کارگردان بخواهد از کلیشه های تکراری این فیلم ها استفاده کند. ایوان نمیتواند گذشته خود بدون انسان ها را به یاد بیاورد اما با وضعیت فعلی اش هم هیچ ارتباطی نمی تواند برقرار کند.
«ایوان منحصر به فرد» توسط تیا شاروک کارگردانی شده و فیلمنامه آن بر اساس کتابی به همین نام اثر کاترین اپلگیت نوشته شده است. فیلم زندگی حیواناتی را نشان می دهد که در یک سیرک به همراه صاحب آنجا به نام مک (با بازی برایان کرانستون) زندگی می کنند. مک سعی می کند هر طور شده سیرک را به روزهای خوبش برگرداند اما حیوانات سیرک مدام به دنبال راهی هستند تا زندگی کسالت بارشان را تغییر دهند. اکثر فیلمهایی که درمورد اسارت حیوانات ساخته می شوند به شدت روی این نکته تاکید دارند که بازگشتن این حیوانات به طبیعت بهترین گزینه ممکن برای آنها است، خود کمپانی دیزنی که سازنده فیلم است پارسال فیلم «دامبو» را درست بر اساس همین ایده ساخت. اما در «ایوان منحصر به فرد» شاهد برخوردی به مراتب عمیق تر با این موضوع هستیم و نویسنده سعی کرده از سطح ابتدایی و بدیهی مسئله فراتر برود. شخصیت مک به حیوانات سیرکش اهمیت می دهد و هرچند نقاط ضعفی دارد اما بیشتر تلاش او تنها در جهت تعطیل نشدن سیرک انجام می شوند. وجود شخصیت های فرعی (چه در میان انسان ها و چه حیوانات) نیز به این عمق مضمونی فیلم کمک کرده است. شخصیت باب که سگی است که عمدا ولگردی را انتخاب کرده، بسیار بانمک از کار درآمده و با شوخی های به موقعش لحن فیلم را متعادل می کند. فیلم سعی نکرده از نظر تعداد شخصیت ها و حتی مضامین بیش از حد افراطی عمل کند و به همین دلیل توانسته از شلختگی و سردرگمی در امان بماند، از طرف دیگر هرچه فیلم جلوتر می رود هسته عاطفی فیلم قدرتمند تر می شود و بیننده را بیشتر به شخصیت ایوان و تجربه او نزدیک می کند. «ایوان منحصر به فرد» یک فیلم خانوادگی خوش ساخت با داستانی عاطفی است که می تواند هم بچه ها و هم بزرگتر ها را حسابی سرگرم کند.
نویسنده: پترانا رادولوویچ
منبع: www.Polygon.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 74%
نظر مثبت:
یک فیلم خانوادگی آموزنده که شخصیت های اون بسیار دوست داشتنی هستند و وقتی شروع به تماشای اون کنید تا انتها داستانش رو پیگیری می کنید چون بسیار جذاب نوشته شده.
نظر منفی:
«ایوان منحصر به فرد» بازی ها و کارگردانی خوبی داره اما داستانش به نسبت نسخه اصلی (رمان) خیلی تغییر کرده و خیلی از نقاط جذاب اون کاملا از فیلم حذف شدن.

جزئیات:
• سه تن از بازیگران این فیلم قبلا برنده جایزه اسکار شده اند: سم راکول، هلن میرن و آنجلینا جولی.
• این سومین همکاری دنی دوویتو با کمپانی دیزنی پس از فیلم های «دامبو» و «هرکول» است.
• این سومین همکاری آنجلینا جولی با کمپانی دیزنی پس از دو فیلم «مالفیسنت» است.
• تیا شاروک (کارگردان) قبلا فیلم «من پیش از تو» (2016) را ساخته است.

 

موارد مشابه

رای به فیلم

ایوان منحصر به فرد

ثبت

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این فیلم را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم