درباره فیلم The Personal History of David Copperfield

«تاریخچه شخصی دیوید کاپرفیلد» فیلمی بریتانیایی در ژانر کمدی و درام و محصول سال 2019 است. نویسندگی و کارگردانی این فیلم توسط آرماندو ایانوچی انجام شده و از بازیگران آن می توان به دو پاتل، آنورین برنارد و پیتر کاپالدی اشاره کرد. این فیلم بر اساس رمان دیوید کاپرفیلد اثر چارلز دیکنز نوشته شده است. «تاریخچه شخصی دیوید کاپرفیلد» در جشنواره تورنتو اکران شد و سپس در ماه ژوئن 2020 از طریق سرویس های آنلاین پخش فیلم به نمایش درآمد.

نویسندگان: 
آرماندو ایانوچی

عوامل:
فیلمبرداری: زک نیکلسون
تدوین: میک آدزلی، پیتر لمبرت
موسیقی: کریستوفر ویلیس

واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 94% را بر اساس 82 ریویو بدست آورده که معادل نمره 7/54 از 10 است: «تاریخچه شخصی دیوید کاپرفیلد یک برداشت کمدی و به شدت خلاقانه از رمان کلاسیک چارلز دیکنز است و ثابت می کند چنین داستان هایی هرگز قدیمی نمی شوند». در سایت متاکریتیک فیلم نمره 75 از 100 را بر اساس نظر 19 منتقد به دست آورده که نشانگر «نقدهای به طور کلی مثبت» است.


یادداشتی بر فیلم «تاریخچه شخصی دیوید کاپرفیلد»
آرماندو ایانوچی (کارگردان) بارها در مصاحبه هایش به این نکته اشاره کرده بود که کمدی انگلیسی تا حد زیادی مدیون آثار چارلز دیکنز است. او این نکته را در طول سالها فعالیت اش برای تلویزیون های انگلیس به خوبی درک کرده است. تازه ترین ساخته ایانوچی اقتباسی از چارلز دیکنز است اما «تاریخچه شخصی دیوید کاپرفیلد» اثری یکسر متفاوت با چیزی است که از یک درام قرن هجدهمی انتظار داریم. ایانوچی درگفتگویی با بی بی سی گفته : «می خواستم نشان دهم که کارهای دیکنز تنها سرگرمی هایی مربوط به گذشته نیستند چرا که شخصیت هایی که او خلق کرده ضعف هایی دارند که امروزه هم به اندازه آن دوران قابل فهم هستند». فیلمی که ایانوچی بر اساس داستان دیوید کاپرفیلد ساخته دقیقا تلاش برای انجام چنین کاری است، تلاش برای امروزی کردن اثر دیوید کاپرفیلد به گونه ای که خصوصیت های ماندگار آثار او در فیلم حفظ شود. 
در این فیلم کارگردان به شکلی هوشمندانه از امروزی کردن فضای داستان خودداری کرده و به جای اینکار حس و حالی امروزی را به همان فضای قدیمی داستان اضافه کرده است. از این نظر فیلم شبیه به اقتباس تونی ریچاردسون از داستان «تام جونز» شده است و حضور راوی اصلی در فیلم به کمدی آن بسیار کمک کرده است. یکی از اصلی ترین نقاط قوت فیلم خودش را در انتخاب بازیگران نشان می دهد. ایانوچی در همان روزهای اول پس از نگارش فیلمنامه به این نتیجه رسیده بود که نقش دیوید باید توسط دو پاتل بازی شود، ستاره ای که با بازی در «میلیونر زاغه نشین» به شهرت رسید. انتخاب بازیگری با اصلیت هندی برای بازی در یک اثر سراسر انگلیسی ممکن است اندکی بحث برانگیز باشد اما در واقع تنوع نژادیِ جامعه امروز انگلیس را به داستان اضافه می کند. پاتل بلافاصله همدلی تماشاگر را جذب می کند و مخاطب با تلاش های او برای بهبود زندگی اش همراه می شود. 
بزرگترین موفقیت فیلم در این است که داستان 600 صفحه ای دیکنز را به یک فیلمنامه دو ساعته تبدیل کرده که هم به اندازه کافی سرعت بالایی دارد و هم وقایع اصلی داستان را کاملا پوشش می دهد. بخش بزرگی از کمدی آثار دیکنز به توصیفات عجیب و غریب و خنده دار او برمی گردد و ایانوچی توانسته این توصیفات را با موفقیت به زبان تصویر برگرداند. «تاریخچه شخصی دیوید کاپرفیلد» هم چنین موفق شده یک حس و حال نوجوانانه و امروزی را به داستان دیکنز تزریق کند که به درک شدن آن توسط بینندگان امروزی بسیار کمک کرده است. آرماندو ایانوچی با ساخت این فیلم توانسته در عین اقتباس از یک اثر ادبی کلاسیک، چشم انداز های جدیدی را برای ژانر کمدی ترسیم کند و پتانسیل بالای آثار قدیمی را برای اقتباس نشان دهد.
نویسنده: پیتر دبروژ
منبع: www.variety.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 84%
نظر مثبت:
داستان بسیار جذاب دیوید کاپرفیلد توی این فیلم با طراحی صحنه و لباس عالی ترکیب شده و یک فیلم کمدی بسیار خنده دار و نفس گیر رو ساخته. اگر به کمدی های انگلیسی علاقه دارید این فیلم رو از دست ندید.
نظر منفی:
یک فیلم بسیار خسته کننده که هیچ صحنه خنده داری نداره و بازیگراش بیش از حد متظاهرانه بازی می کنند. کسانی که پارسال فیلم «کریسمس کارول» رو تماشا کردن می فهمن که «تاریخچه شخصی...» هم دقیقا شبیه به این فیلم ساخته شده.


جزئیات:
• در این فیلم از بازیگران سیاه پوست در نقش شخصیت های سفید پوست استفاده شده است. 
• بیشتر صحنه های فیلم در یورک شایر ضبط شده اند.
• آرماندو ایانوچی قبلا فیلم «مرگ استالین» (2017) را ساخته است.
 

موارد مشابه

رای به فیلم

تاریخچه شخصی دیوید کاپرفیلد

ثبت

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این فیلم را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم