درباره فیلم The Farewell

وداع فیلمی امریکایی در ژانر کمدی و درام و محصول سال 2019 است. این فیلم توسط لولو وانگ کارگردانی و نوشته شده است و از بازیگران آن می توان به آکوافینا، زی ما و دیانا لین اشاره کرد. فیلم بر اساس تجربه های شخصی لولو وانگ نوشته شده و منتقدان به شدت از آن استقبال کرده اند. «وداع» در 12 جولای 2019 در امریکا اکران شد و در 77مین مراسم گلدن گلوب به دو نامزدی دست پیدا کرد.
نویسندگان: 
لولو وانگ
عوامل:
فیلمبرداری: آنا فرانکزا سولانو
تدوین: مایکل تیلور، متیو فریدمن
موسیقی: الکس وستون

بودجه کلی: $3,000,000
فروش جهانی: $22,100,000

واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 70% را بر اساس 314 ریویو بدست آورده که معادل نمره 8/55 از 10 است: «وداع روابط خانوادگی پیچیده را با داستانی به نمایش می گذارد که تفاوت های فرهنگی را با موضوعات جهان شمول ترکیب می کند». در سایت متاکریتیک فیلم نمره 89 از 100 را بر اساس نظر 47 منتقد به دست آورده که نشانگر «تحسین جهانی» است.
« فیلمی که تفاوت های فرهنگی باعث جذابیت بیشترش شده و با مرگ به شکلی بسیار ظریف برخورد کرده است»
- برایان لوری (سی ان ان)
یادداشتی بر فیلم «وداع»
پیشرفت های تکنولوژی در این سالهای اخیر باعث شده دنیا را خیلی کوچک تر ببینیم و فراموش کنیم که در واقع جهان ما چقدر بزرگ و متنوع است. در بخش های مختلف سیاره کوچک ما مردمی زندگی می کنند که زندگی های بسیار متفاوت و فرهنگ ها و سنت های متنوعی دارند. عملی که برای من و شما بسیار عادی تلقی است، هزار کیلومتر آن طرف تر ممکن است به عنوان عملی قبیح در نظر گرفته شود. چیزی که برای درک این تفاوت ها لازم است فهمیدن فلسفه پشت این تفاوت های فرهنگی است و فیلم جدید لولو وانگ درست به همین مسئله می پردازد. 
«وداع» بر اساس تجربه های شخصی لولو وانگ به عنوان یک فرد امریکایی- چینی نوشته شده است و شخصیت اصلی آن نویسنده ای به نام بیلی است که در نیویورک زندگی می کند. او فردی است که به خانواده اش وابستگی زیادی دارد، مرتبا به دیدار خانواده اش می رود و با مادربزرگش که ساکن چین است، تلفنی صحبت می کند. همین وابستگی است که باعث می شود خبر سرطان مادربزرگ و اینکه چند ماه دیگر بیشتر زنده نیست، اینقدر روی بیلی تاثیر بگذارد. اما موضوعی که همه چیز را پیچیده تر می کند این است که بیلی متوجه می شود در چین طبق سنت به اعضای پیر خانواده درمورد بیماری مرگبارشان چیزی گفته نمی شود تا فرد بقیه زندگی اش را بدون استرس طی کند. اعضای خانواده یک عروسی صوری ترتیب می دهند تا برای آخرین بار مادربزرگ را ببینند بدون آنکه واقعیت را به او لو بدهند.
بیلی در طول فیلم از خانواده اش درمورد این سنت ها سوال می پرسد و اینکه آیا انجام این کارها اخلاقی هست یا نه. او که در امریکا بزرگ شده احساس می کند اینکه مریض از بیماری اش خبر نداشته باشد، ظلم در حق اوست. دکترهای امریکایی تمام اطلاعات ممکن را در اختیار خود مریض قرار می دهند و اینکه چینی ها درست کار برعکس را انجام می دهند برای او بسیار عجیب به نظر می رسد. اما نکته ای که درواقع موجب قدرت تاثیرگذاری فیلم می شود جواب هایی است که به این سوالات بیلی داده می شود. این جواب ها به بیننده کمک می کنند تفاوت های فرهنگی را درک کنند و بفهمند که چرا ممکن است این سنت ها اینقدر متفاوت باشند. فیلم به موضوعات دیگری از جمله زندگی در غربت و شروع دوباره زندگی نیز می پردازد اما تا پایان روی همان سوال اخلاقی اصلی اش درمورد بیماری مادربزرگ متمرکز می ماند. مکالماتی که بیلی با اعضای خانواده اش درمورد این انتخاب اخلاقی دارد باعث می شود زاویه هایی از این موضوع روشن شود که بلافاصله به ذهن نمی رسند. در پایان روایت بیننده دید کاملا متفاوتی به مسئله اخلاقی فیلم خواهد داشت که به نسبت برخورد اولیه اش بسیار عمیق تر و همه جانبه تر است.
وداع فیلمی است که قدرت بی نظیر سینما را به ما یادآوری می کند، قدرتی که تنها به تعریف کردن داستان های فانتزی و عجیب و غریب محدود نمی شود بلکه به ما کمک می کند دنیای‎مان را بیشتر و بهتر بشناسیم. فیلمی زیبا و عمیق که آینده ای درخشان را برای لولو وانگ و آکوافینا (بازیگر نقش بیلی) نوید می دهد.

نویسنده: اریک آیزنبرگ
منبع: www.Cinemablend.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 87%
نظر مثبت:
یه شاهکار سینمایی. فیلم به طرز استادانه ای احساسات شخصیت هاش موقع حفظ کردن یه راز رو نشون میده و کمدی خیلی خیلی دلنشین و جذابی داره. اگه به فیلمای خونوادگی علاقه دارید توی فیلمای 2019 از این فیلم بهتر نمیتونید پیدا کنید.
نظر منفی:
فیلم برای تعریف کردن یه داستان چینی از داستانگویی هالیوودی استفاده کرده که هیچ ربطی به این فرهنگ نداره. همه چیز برای مخاطبای تنبل امریکایی ساده سازی شده و نویسنده شخصیت پردازی رو به سطحی ترین شکل ممکن انجام داده.

دیالوگ برگزیده:
نای نای: نباید مثل گاوی که همش شاخش رو به دیوار می کوبه زندگی کرد، زندگی درمورد کارایی که میکنیم نیست درمورد اینه که چطوری انجامشون میدیم.

جزئیات:
لولو وانگ علاوه بر نویسندگی و کارگردانی فیلم، برای قطعات موسیقی فیلم هم خودش پیانو زده است.
اولین فیلم کمپانی A24 که درجه سنی PG را دریافت می کند.
لولو وانگ در مصاحبه ای گفته است که او سطح حقوق بازیگران چینی را بسیار پایین در نظر گرفته بوده اما به زودی متوجه شده که در سینمای چین چه ارقام بزرگی جا به جا می شوند. او گفته شخصا از شوژن ژائو بازیگر نقش مادربزرگ (که بازیگر بسیار محبوبی در چین است) خواهش کرده که نقش را قبول کند. 



 

موارد مشابه

رای به فیلم

وداع

ثبت

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این فیلم را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم