درباره فیلم Master Z: Ip Man Legacy

«استاد زد: میراث ایپ من» فیلمی چینی در ژانر هنرهای رزمی و محصول سال 2018 است. این فیلم توسط یون وو پینگ کارگردانی شده و فیلمنامه آنرا ادموند وونگ نوشته است. از بازیگران فیلم می توان به ماکس ژانگ، دیو باتیستا و لیو یان اشاره کرد. «استاد زد: میراث ایپ من» در تاریخ 21 دسامبر 2018 در چین به نمایش در آمد و به فروش 20 میلیون دلاری رسید.

نویسندگان:
ادموند وونگ

عوامل:
فیلمبرداری: دیوید فو، سپ ون گریکن
تدوین: کای پونگ چاو، چی لونگ کنگ
موسیقی: دای تای
فروش جهانی: $20,000,000


واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 89% را بر اساس 35 ریویو بدست آورده که معادل نمره 6/59 از 10 است: «استاد زد از نظر داستانی با فیلم های دیگر سری ایپ من تفاوت دارد اما صحنه های اکشن آن به اندازه فیلم های دیگر این سری جذاب و مهیج هستند». در سایت متاکریتیک فیلم نمره 72 از 100 را بر اساس نظر 14 منتقد به دست آورده که نشانگر «نقدهای به طور کلی مثبت» است.


یادداشتی بر فیلم «استاد زد میراث ایپ من»
پس از سه فیلم اول ایپ من که او را به صورت نمادی برای مبارزه بر علیه ژاپنی ها، انگلیسی های استعمارگر و حتی مایک تایسون نشان می دادند حالا در ادامه این سری پرطرفدار فیلمی ساخته شده که شخصیت ایپ من در آن حضور ندارد و شخصیت اصلی آن چئونگ تین چی است. «استاد زد: میراث ایپ من» داستان شخصیت تین چی را پیگیری می کند که پس از شکست تحقیرکننده اش در مقابل ایپ من حالا به یک مزدور شده است. همیشه بین تمایلات متناقض چئونگ تنش زیادی وجود دارد. او از یک طرف در هنرهای رزمی بسیار با استعداد است و از طرف دیگر می خواهد زندگی معمولی ای داشته باشد و با شکست سنگین اش کنار بیاید.
با توجه به این که کارگردانی این فیلم توسط کارگردان سرشناس فیلم های رزمی یون وو پینگ انجام شده است در اینجا شاهد استفاده بیشتری از زوایای باز دوربین هستیم. بیشتر اوقات دوربین در فاصله ای دور از بازیگران هنرنمایی رزمی آنها را نظاره می کند و خود در اکشن داستان دخالتی ندارد. ماکس ژانگ توانسته با بازی پرجزئیاتش شخصیت پردازی مناسبی برای چئونگ ایجاد کند و این کار در چنین فیلمی بسیار حائز اهمیت است چرا که داستان فیلم او را مدام از یک مبارزه به مبارزه دیگر می برد و فرصت چندانی برای آشنا شدن با درونیات او به بیننده نمی دهد. جذابیت اصلی فیلم در این است که شخصیت چئونگ به عنوان کسی نشان داده می شود که در حال پیشرفت است و به هیچ وجه شکست ناپذیر نیست. اما به جز ژانگ غافلگیری های دیگری هم در میان گروه بازیگران فیلم وجود دارند که مهم ترین آنها دیو باتیستا است، او در این فیلم از شخصیت همیشگی اش فاصله گرفته و به یک مبارز بی رحم و بسیار خشن تبدیل شده است.
از نظر داستانی «استاد زد: میراث ایپ من» فیلمی نیست که بتوانید آنرا به صورت چند صحنه مبارزه بی ربط خلاصه کنید. در فیلم خرده داستان های زیادی وجود دارند که هر کدام انگیزه های افراد مختلف را توجیه می کنند. هرچند بعضی از این داستان ها به صورت ناقص پرداخت می شوند اما موتور داستان را تا انتهای فیلم داغ نگه می دارند. استاد زد در جاهایی به اوج کیفیت خود می رسد که صحنه های اکشن را با نهایت جزئیات به بیننده نشان می دهد و جدی بودن فیلم های قبلی سری ایپ من را کنار می گذارد. این فیلم باعث می شود بیننده به این فکر کند که این فیلم ها با اندکی کمدی بیشتر می توانستند چقدر جذاب تر باشند. با این وجود استاد زد همچنان یک فیلم رزمی بسیار خوب محسوب می شود، فیلمی که با حرکات غیرقابل پیش بینی ماکس ژانگ همچنان روحیه کلی سری ایپ من را در خود حفظ می کند و راه های تازه ای را برای ادامه داستان آن باز می کند.
نویسنده: کامبول کمپل
منبع: www.polygon.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 70%
نظر مثبت:
این فیلم به نظر من بهترین فیلم سری ایپ منه چون صحنه های مبارزه اون بی نهایت جذاب طراحی شدن و بازیگر اصلی اون عالی بازی می کنه. اگر به فیلمهای رزمی علاقه دارید این فیلم رو حتما ببینید.
نظر منفی:
مشکل اصلی این فیلم اینه که تقریبا هیچ ربطی به سری ایپ من نداره و فقط داره ادای اون فیلم ها رو درمیاره، طراحی لباس و صحنه فیلم به شکل خنده داری بد هست و صحنه های رزمی اون بیشتر شبیه به رقص میمونن تا نبردهای واقعی.


جزئیات:
• یون وو پینگ (کارگردان) قبلا فیلم «ببر خیزان، اژدهای پنهان: شمشیر سرنوشت» را کارگردانی کرده است.

موارد مشابه

رای به فیلم

استاد زد میراث ایپ من

ثبت

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این فیلم را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم