درباره فیلم The Tax Collector

«باج گیر» فیلمی امریکایی در ژانر جنایی و اکشن و محصول سال 2020 است. نویسندگی و کارگردانی این فیلم توسط دیوید آیر انجام شده و از بازیگران آن می توان به بابی سوتو، سینتیا کارمونا و شیا لبوف اشاره کرد. «باج گیر» در تاریخ 7 آگوست 2020 از طریق سرویس های آنلاین پخش فیلم به نمایش درآمد.
نویسندگان: 
دیوید آیر
عوامل:
فیلمبرداری: سالواتوره توتینو
تدوین: گوفری اوبرایان
موسیقی: مایکل یرزرسکی
بودجه کلی: $30,000,000

واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 18% را بر اساس 62 ریویو بدست آورده که معادل نمره 3/66 از 10 است. در سایت متاکریتیک فیلم نمره 22 از 100 را بر اساس نظر 14 منتقد به دست آورده که نشانگر «نقدهای به طور کلی منفی» است.

یادداشتی بر فیلم «باج گیر»
فیلم های خیابانی دیوید آیر برای کسانی که با کارنامه حرفه ای این فیلمساز آشنا نیستند ممکن است بیش از حد دیوانه وار و خشن به نظر برسند اما برای کسی که تمام فیلم های او را دیده، تماشای «باج گیر» تجربه کاملا متفاوتی است. هرچند باج گیر هم مثل سایر آثار آیر ضعف هایی از نظر داستانی دارد اما در نهایت آنقدر هوشمندانه ساخته شده که با تکیه بر بازی های با کیفیت همچنان سرگرم کننده باقی بماند.
احتمالا پس از دیدن تریلر فیلم به این فکر می کردید که شیا لبوف می خواهد با این همه خالکوبی نقش چه شخصیتی را بازی کند و اینکه آیا از پس بازی در چنین نقشی بر می آید یا نه. خوشبختانه دیوید آیر از همین انتظار مخاطب استفاده کرده و شخصیت کریپر (شیا لبوف) را به صورت کسی طراحی کرده که می خواهد قدرتمند به نظر برسد اما ضعف هایی نیز از خود نشان می دهد. لبوف توانسته این وجه از شخصیت اش را با موفقیت پیاده سازی کند و برای فیلمی مثل «باج گیر» همین مقدار کاملا کفایت می کند. اما ستاره اصلی فیلم بازیگر دیگری است که اتفاقا به اندازه لبوف شناخته شده نیست: بابی سوتو. او برای اولین بار در یکی از آثار دیوید بازی می کند و نقش دیوید را بازی می کند که همکار کریپر است و به همراه او به سراغ خلافکارهای خرده پای شهر می رود و از آنها باج گیری می کند. برنامه روزانه دیوید و کریپر شبیه به شخصیت های پلیس فیلم «روز تمرین» است، یکی دیگر از آثار دیوید آیر که شباهت های زیادی به «باج گیر» دارد. آنها با ماشین به جاهای مختلف لس آنجلس سرک می کشند و هر کسی را که لازم باشد کتک می زنند. برخلاف کریپر که به تنهایی زندگی می کند و به رئیسش بسیار وافادار است، دیوید خانواده ای دارد که چشم به راه او هستند و همین باعث می شود او اندکی محافظه کار تر از کریپر باشد. وقتی یکی از دشمنان قدیمی رئیس به شهر به بازمی گردد این تفاوت شخصیت ها به اوج می رسد. دیوید آیر داستان را درست شبیه به آثار دیگرش از جمله «اوقات سخت» و «پادشاهان خیابان» پیش می برد. در اینجا هم ظاهر آرام خیابان های لس آنجلس جای خود را به میدان جنگی می دهد که هر کسی می خواهد سهم خودش را از آن بگیرد. خشونت بالای فیلم هرچند توجیه داستانی دارد اما در بعضی جاهای فیلم همچنان زیاد از حد به نظر می رسد. جذاب ترین بخش فیلم مربوط به دوگانگی زندگی دیوید است که بین دنیای خانواده و دنیای خشونت آمیز بیرون گیر کرده است. او باید به سرعت تصمیم بگیرد اما همچنان نمی تواند از چالش های درونی اش طفره برود. «باج گیر» با صحنه های اکشن جذاب و بازی های باکیفیتش به یک فیلم جنایی خوش ساخت تبدیل شده که با وجود مشکلات داستانی اش می تواند طرفداران این ژانر را حسابی سرگرم کند.

نویسنده: تراویس هاپسون
منبع: www.punchdrunkcritics.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 73%
نظر مثبت:
یک اکشن تماشایی با بازی عالی شیا لبوف که خشونت های خیابانی رو به واقعی ترین شکل ممکن نشون میده. اگه به فیلم های اکشن – گنگستری علاقه دارید این فیلم رو از دست ندید.
نظر منفی:
متاسفانه بازی خوب شیا لبوف نتونسته «باج گیر» رو نجات بده و فیلم به خاطر بازی های ضعیف بازیگرای مکمل و داستان غیر منطقی به یک اثر ضعیف توی ژانر گنگستری تبدیل شده که فقط سعی داره با نشون دادن زیاد خشونت بیننده رو همراه خودش نگه داره. 

جزئیات:
• این دومین همکاری شیا لبوف و دیوید آیر پس از «فیوری» (2014) است.
• دیوید آیر قبلا فیلم «پایان نگهبانی» (2012) را ساخته است.

 

موارد مشابه

رای به فیلم

خراجگیر

ثبت

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این فیلم را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم