درباره مستند Cold Case Hammarskjöld

«پرونده حل نشده همرشلد» فیلمی مستند و محصول سال 2019 است. این فیلم توسط مدس بروگر کارگردانی شده و به پرونده قتل دگ همرشلد در سال 1961 می پردازد که در آن زمان رئیس سازمان ملل متحد بود. «پرونده حل نشده همرشلد» در جشنواره ساندنس به نمایش درآمد و سپس در تاریخ 19 نوامبر 2019 به صورت اینترنتی اکران شد.

عوامل:
فیلمبرداری: تور وولان
تدوین: نیکلاس نورگارد
موسیقی: جان اریک کادا

واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 83% را بر اساس 69 ریویو بدست آورده که معادل نمره 7/5 از 10 است. در سایت متاکریتیک فیلم نمره 76 از 100 را بر اساس نظر 40 منتقد به دست آورده که نشانگر «نقدهای به طور کلی مثبت» است.

یادداشتی بر فیلم «پرونده حل نشده همرشلد»
مدس بروگر (کارگردان) را بیشتر را به عنوان یک خبرنگار می شناسند، کسی که البته تکنیک های این حرفه را به شکلی بی سابقه وارد حوزه کارگردانی فیلم های مستند کرده و توانسته با این کار به موفقیت های بین المللی زیادی برسد. کافی است نگاهی به خلاصه داستان آثار قبلی اش بیاندازید تا به سرعت متوجه یک الگوی تکراری شوید. او معمولا در جایی ظاهر می شود و وانمود می کند که به دنبال حل یک سوال است اما از طریق جواب های افراد و سرنخ های به دست آمده، یک سوال دیگر و معمولا مهم تر را پاسخ می دهد که در ابتدا از دید همه پنهان بوده است. در فیلم تازه اش به نام «پرونده حل نشده همرشلد» بروگر این نقش را در ابتدا کاملا کنار گذاشته است و مستقیماً به سراغ حل پرونده قتل دگ همرشلد رفته و سعی کرده آنرا رمزگشایی کند.
فیلم ماجرای شش سال تحقیق و بررسی مدس بروگر (کارگردان) به همراه یک کاراگاه خصوصی به نام گوران بیوردال را نشان می دهد و این تحقیقات را به یافته های افراد دیگری متصل می کند که از زمان این قتل تاکنون تئوری ها و نظرات مختلفی را درمورد آن بیان کرده اند. حجم اطلاعاتی که در این مستند به بیننده منتقل می شود بسیار بسیار زیاد است و مدارک ارائه شده به خوبی نشان می دهند که واقعیت مرگ همرشلد با چیزی که مقامات رسمی گفته اند، متفاوت است. فیلم به جای اینکه بخواهد وقت خودش را با جزئیات خسته کننده تلف کند، مستقیماً به سراغ اصل قضیه می رود و این سوال را مطرح می کند که چه کسانی می خواسته اند همرشلد از بین برود؟ او به دنبال حل این سوال می رود و مدارکی که به دست می آورد به چنان نتایج تکان دهنده ای می رسند که دیگر قتل رئیس سازمان ملل متحد (دگ همرشلد) در بین آنها اهمیتی ندارد. وقتی همرشلد به عنوان رئیس سازمان ملل منصوب شد، گزینه ای کاملا معمولی به نظر می رسید اما مدتی بعد کمک های او به استقلال کشورهای افریقایی باعث شد او به دشمن شماره یک بسیاری از شرکت های چندملیتی تبدیل شود. بروگر و بیودال در طول تحقیقاتشان موفق می شوند زوایای تاریک بسیاری را از این پرونده روشن کنند و در نهایت سرنخ هایشان به فردی به نام کیت مکسول می رسد که مستقیماً با سازمان های امنیتی اطلاعاتی امریکا و اروپا در ارتباط بوده است. تدوین درست فیلم باعث شده این یافته های مهم به اندازه کافی مورد تاکید قرار بگیرند و بیننده از تماشای فیلم خسته نشود. «پرونده حل نشده همرشلد» مستندی به شدت درگیرکننده و تماشایی است که نتایج نهایی آن درمورد موضوعش همزمان هم به شدت افراطی و هم کاملا منطقی به نظر می رسند.

نویسنده: مارک دویسیک
منبع: www.markreviewsmovies.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 83%
نظر مثبت:
وقتی تماشای این مستند رو شروع می کنید نمیتونید تا انتها اون رو رها کنید چون مدام درمورد موضوعش به شما اطلاعات میده و شما رو بیشتر به حل نهایی پرونده نزدیک می کنه. اگر به مستند های جنایی علاقه دارید «پرونده حل نشده همرشلد» رو از دست ندید.
نظر منفی:
این مستند نیمه دوم فوق العاده ای داره اما تا به این نقطه میرسه بیننده رو کاملا خسته می کنه و حوصله ای براش باقی نمیذاره چون نیمه اولش بی نهایت خسته کننده و کند جلو میره.

جزئیات:
• مدس بروگر (کارگردان) قبلا مستند «کلیسای سرخ» (2009) را ساخته است.
 

موارد مشابه

رای به مستند

پرونده حل نشده همرشلد

ثبت

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این مستند را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم