درباره فیلم Radioactive

رادیواکتیو فیلمی بریتانیایی در ژانر زندگینامه ای و محصول سال 2019 است. این فیلم توسط مرجان ساتراپی کارگردانی شده و فیلمنامه آنرا جک تورن بر اساس کتابی از لورن ردنیس نوشته است. از بازیگران فیلم می توان به روزاموند پایک، سم رایلی و آنیا تیلور جوی اشاره کرد. «رادیو اکتیو» در جشنواره تورنتو اکران شد و سپس به صورت اینترنتی به نمایش درآمد.
نویسندگان: 
جک تورن
عوامل:
فیلمبرداری: آنتونی داد من
تدوین: جان پل
موسیقی: تئودور شاپیرو

واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 64% را بر اساس 22 ریویو بدست آورده که معادل نمره 5/71 از 10 است: «رادیواکتیو با بازی تماشایی روزاموند پایک در نقش ماری کوری به فیلمی قابل احترام تبدیل شده که توانسته برخی اشتباهات فیلمنامه اش را به خوبی جبران کند». در سایت متاکریتیک فیلم نمره 55 از 100 را بر اساس نظر 8 منتقد به دست آورده که نشانگر «نقدهای متضاد با هم و متوسط» است.

یادداشتی بر فیلم «رادیواکتیو»
در زمانی که دستاوردهای زنان در حوزه های مختلف مورد استقبال قرار می گیرد، فیلم جدید مرجان ساتراپی به یکی از بزرگترین دانشمندان زن تاریخ می پردازد که کشفیات علمی اش برای همیشه جهان را تغییر داد. ماری کوری شخصیت اصلی فیلم «رادیواکتیو» تنها زنی است که در تاریخ موفق به کسب جایزه نوبل شده و این افتخار را در دو رشته فیزیک و شیمی کسب کرده است. اما اینکه اختراع رادیوم و پولونیوم توسط او واقعا به نفع بشر بوده یا نه نکته ای است بسیار پیچیده که به خوبی در فیلمنامه جک تورن مورد بررسی قرار گرفته است.
یکی از نکات مثبت رادیو اکتیو این است که از ابتدا برای تلویزیون ساخته شده و به همین خاطر مسئولین کمپانی آمازون توانسته اند به بهترین شکل از امکاناتشان در تولید فیلم استفاده کنند. مرجان ساتراپی کارگردان ایرانی- فرانسوی فیلم از طریق رمان مصور لارن ردنیس درمورد ماری کوری با زندگی او آشنا شد و انرژی زنانه این رمان مصور باعث شد به شدت به اقتباس سینمایی از آن علاقه مند شود. او برای نقش ماری بهترین انتخاب ممکن را انجام داده و روزاموند پایک در فیلم بازی بسیار درخشانی را به نمایش گذاشته است. هنر پایک در این است که توانسته تغییر و تحول شخصیت ماری را در طول چندین سال نشان دهد. وقتی ماری کوری در دهه 1890 تحقیقاتش را شروع کرد زن جوانی بود که می خواست از استقلال آزمایشگاهش در مقابل هیئت علمی دانشگاه پاریس دفاع کند. این اصرارهای او باعث شد خیلی زود از دانشگاه اخراج شود. سپس او ادامه کارهایش را در یک آزمایشگاه شخصی کوچک در یک زیرزمین پیگیری کرد و با پی‎یر کوری آشنا شد. فیلمنامه با ریتم مناسب و پرسرعتی پیش می رود و موفق می شود بیشتر لحظات مهم زندگی ماری کوری را پوشش دهد. ازدواج سریع او با همسرش، به دنیا آمدن بچه هایشان و مرگ دردناک پی‎یر در یک تصادف رانندگی. روزاموند پایک سعی کرده ویژگی های زنانه ماری کوری را در قالب رفتارهای مادرانه اش نشان دهد. ساتراپی (کارگردان) و فیلمنامه نویسش تا حدودی از ساختار معمولی فیلم های زندگینامه ای فاصله گرفته و از فلش فوروارد هایی استفاده کرده اند که آینده پیشرفت های علمی در زمینه مواد رادیواکتیو را به بیننده نشان می دهند. یکی از جذابیت های فیلم که تعلیق زیادی به آن اضافه کرده رفتار عادی کارگران آزمایشگاه با مواد رادیو اکتیو بسیار خطرناک است که قدرتشان هنوز برای آنها ناشناخته است. انگار این بخش ها کل فیلم را در خود خلاصه کرده اند، روبرو شدن با ناشناخته ها و زنی قدرتمند که با توانایی های علمی و شجاعتش این مسائل پیچیده را حل می کند.
نویسنده: دبورا یانگ
منبع: www.hollywoodreporter.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 67%
نظر مثبت:
رادیو اکتیو یک فیلم زندگینامه ای بسیار خوبه که تمام بخش های جذاب زندگی ماری کوری رو نشون میده و میتونه الگو سازی خوبی برای بچه هایی باشه که می خوان توی عرصه های علمی به موفقیت برسن.
نظر منفی:
بازی روزاموند پایک توی نقش اصلی فیلم فوق العاده خوبه اما فیلم نتونسته اونجور که باید و شاید شخصیت ماری کوری رو نشون بده و فقط به نشون دادن ظاهر اتفاقات اکتفا کرده.


جزئیات:
• فیلم بر اساس یک رمان مصور اثر لورن ردنیس نوشته شده است.
• فیلم قرار بود در تاریخ 20 مارس 2020 در انگلستان اکران شود اما به دلیل شیوع بیماری کووید -19 اکران آن لغو و به صورت اینترنتی پخش شد.


 

موارد مشابه

رای به فیلم

رادیواکتیو

ثبت

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این فیلم را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم