درباره فیلم Shirley

شرلی فیلمی امریکایی در ژانر درام و محصول سال 2020 است. این فیلم توسط جوزفین دکر کارگردانی شده و فیلمنامه آنرا سارا گابینز بر اساس رمانی از سوزان اسکارف مرل نوشته است. از بازیگران فیلم می توان به الیزابت ماس، اودسا یانگ و مایکل استولبارگ اشاره کرد. «شرلی» در جشنواره ساندنس به نمایش در آمد و سپس در تاریخ 5 ژوئن 2020 بر روی سرویس های آنلاین پخش فیلم قرار گرفت. 

نویسندگان: 
سارا گابینز

عوامل:
فیلمبرداری: استورلا براندت گروولن
تدوین: دیوید بارکر
موسیقی: تامار کالی


واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 90% را بر اساس 89 ریویو بدست آورده که معادل نمره 7/82 از 10 است: «شرلی با بازی درخشان الیزابت ماس به یک زندگینامه کاملا متفاوت تبدیل شده که به کلیشه های این ژانر هیچ توجهی ندارد و راه خودش را می رود». در سایت متاکریتیک فیلم نمره 77 از 100 را بر اساس نظر 30 منتقد به دست آورده که نشانگر «نقدهای به طور کلی مثبت» است.


یادداشتی بر فیلم «شرلی»
در سالهای اخیر فیلمسازان ژانر زندگینامه ای سعی کرده اند هرچه بیشتر از کلیشه های این ژانر فاصله بگیرند و به شیوه های خلاقانه تری زندگینامه شخصیت های اصلی شان را روایت کنند. با وجود اینکه هنوز داستان های "از زندگی تا مرگ" محبوبیت زیادی دارند و در فیلم های زیادی مورد استفاده قرار می گیرند، اما فیلمسازان هرچه بیشتر به سوی انتخاب یک بازه کوچک از زندگی شخصیت ها رفته اند. آنها یک اتفاق بسیار مهم از زندگی شخصیت اصلی شان را انتخاب می کنند و آنرا به عنوان شناسنامه ای برای معرفی کل زندگی شخصیت به کار می برند. اثر جدید جوزفین دکر به نام «شرلی» نیز در همین دسته از آثار زندگینامه ای قرار می گیرد و به نمایش زندگی شرلی جکسون می پردازد، کسی که رمان های بسیار موفق «لاتاری» و «تسخیر خانه هیل» را نوشته است و از بزرگترین نویسندگان زن ژانر وحشت به شمار می رود.
فرآیند خلاقه شرلی جکسون برای نوشتن کتاب هایش شامل ماندن در خانه و جر و بحث های بی شمار با شوهرش است. یک زوج دیگر نیز در ابتدای فیلم به آنها ملحق می شوند و شرلی به سرعت متوجه می شود که ایده رمان جدیدش را در همین زوج جوان پیدا کرده است. با اینکه «شرلی» بر اساس واقعیت نوشته شده اما فیلم سعی نمی کند روایت دقیقی را از زندگی شرلی جکسون ارائه بدهد. به جای اینکار فیلم سعی کرده از طریق صحنه های دیالوگ افراطی و خنده دار ویژگی های روحی این شخصیت ادبی را به نمایش بگذارد. فیلم به جای اینکه یک دیدگاه بی طرفانه درمورد شخصیت اش ارائه بدهد بیشتر به تفکرات کارگردان درمورد شخصیت تبدیل شده است و به همین خاطر بسیار با زندگینامه های معمولی تفاوت دارد. بزرگترین برگ برنده فیلم بدون تردید بازی الیزابت ماس است که در سال گذشته نشان داد باید او را جزو بزرگترین بازیگران زن سینمای هالیوود بدانیم. او در اینجا توانسته به بهترین شکل خودش را با فیلمنامه عجیب و غریب سارا گابینز سازگار کند و شخصیتی را بسازد که اگرچه عجیب و غریب است اما همواره همدلی تماشاگران را با خودش دارد.
فیلم های جوزفین دکر همیشه این خصوصیت عجیب را دارند که انگار عمداً سعی می کنند از باورپذیری فاصله بگیرند. در اینجا هم فیلم شباهت زیادی به نمایش های صحنه ای دارد و این امر ممکن است باعث اذیت شدن برخی از بینندگان شود. اما اگر به شخصیت عجیب و غریب شرلی جکسون فکر کنیم خیلی زود متوجه می شویم که برای چنین نویسنده ای احتمالا دنیای فیلم کاملا واقعی و معمولی بوده است. به همین خاطر است که نمی توان عدم واقعگرایی فیلم را نقطه ضعف آن به حساب آورد چرا که فیلم در واقع سعی کرده به ذهنیت شخصیت اصلی اش نزدیک شود و آنرا به نشان دادن واقعیت مادی اطرافش ترجیح داده است. «شرلی» یک زندگی نامه هالیوودی معمولی نیست اما با بازی درخشان الیزابت ماس و فیلمبرداری زیبای خود می تواند طرفداران این نویسنده بزرگ را کاملا راضی کند.
نویسنده: جسی هسنگر
منبع: www.polygon.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 62%
نظر مثبت:
این فیلم یک اثر خیلی خاصه و ممکنه مورد توجه همه بیننده های سینما قرار نگیره اما بسیار هوشمندانه نوشته شده و بازی های فوق العاده خوبی داره. فیلم تمام چارچوب های فیلمای زندگینامه ای رو میشکنه و فوق العاده خلاقانه ست.
نظر منفی:
این فیلم تکلیفش با خودش مشخص نیست و معلوم نیست میخواد فیلم زندگینامه ای باشه یا وحشت یا درام و یا ترکیبی از این ها. با اینکه الیزابت ماس خیلی خوب بازی می کنه اما فیلم هیچ داستان مشخصی نداره و خیلی شلخته و سردرگم نوشته شده.

جزئیات:
• جوزفین دکر قبلا فیلم «مادیلن مادلین» (2018) را ساخته است.



 

موارد مشابه

رای به فیلم

شرلی

ثبت

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این فیلم را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم