درباره مستند Honeyland

«سرزمین عسل» فیلمی مستند از کشور مقدونیه و محصول سال 2019 است. این فیلم توسط تامارا کوتفسکا و لیوبومیر استفانوف کارگردانی شده است و زندگی زنبورداری به نام هاتیدزه ماروتووا را به تصویر می کشد که بر اثر کوچ گروهی از زنبوردارهای چادرنشین زندگی‎اش از حالت عادی خارج می شود. اولین اکران فیلم در جشنواره ساندنس با تحسین همه جانبه منتقدان روبرو شد و در مراسم اسکار سال 2020 این مستند موفق شد در دو رشته بهترین فیلم خارجی و بهترین مستند به نامزدی برسد.

عوامل:
فیلمبرداری: فجمی داوت، سمیر لیوما
تدوین: آتاناس جورجیف
موسیقی: گروه فالتین


واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 100% را بر اساس 116 ریویو بدست آورده که معادل نمره 8/38 از 10 است: «سرزمین عسل از داستان زندگی در یک روستای دورافتاده استفاده می کند تا موضوعاتی را بیان کند که هر بیننده ای در هرجای دنیا می تواند با آنها ارتباط برقرار کند». در سایت متاکریتیک فیلم نمره 86 از 100 را بر اساس نظر 56 منتقد به دست آورده که نشانگر «تحسین جهانی» است.


یادداشتی بر فیلم «سرزمین عسل»
سرزمین عسل یک مستند بسیار ساده است، در واقع آنقدر ساده که باعث می شود به این فکر کنید که چنین داستان های تماشایی ای را در هر گوشه و کناری می شود یافت. داستان «سرزمین عسل» در شمال مقدونیه اتفاق می افتد جایی که یک زن 50 ساله به کار زنبورداری به شیوه ای سنتی مشغول است. کارگردان های فیلم (تامارا کوتفسکا و لیوبومیر استفانوف) سعی کرده اند در اوج صداقت زندگی هاتیدزه موراتووا را به تصویر بکشند و به همین دلیل موفق شده اند به تصویری فراتر از زندگی ظاهری او برسند. آنها توانسته اند علاوه بر شیوه زندگی این فرد شرایطی را نشان دهند که در آن زندگی خاص یک فرد توسط افرادی مختل می شود که نه این سبک زندگی را می فهمند و نه احترامی برای آن قائل هستند.
بخش های اولیه فیلم زندگی هر روزه سوژه را نشان می دهد و با تصاویری بسیار زیبا همراه است، سپس ورود افرادی غریبه را به همسایگی زمین های هاتیدزه را می بینیم. آنها خانواده ای عشایری هستند که به دامپروری مشغولند و ورودشان باعث خوشحالی هاتیدزه می شود چرا که او را از تنهایی درمی آورند. اما به زودی پدر خانواده متوجه می شود که هاتیدزه از راه زنبورداری درآمد خوبی کسب می کند و به این فکر می افتد که خودش هم کار زنبور داری را شروع کند. درست از این نقطه تمام تعادل احساسی و کاری ماروتووا به هم می ریزد و ماجرای اصلی فیلم شروع می شود. اینکه تنش واقعی بین این انسان ها در طول فیلم به یک داستان تماشایی تبدیل می شود بزرگترین دستاورد سازندگان «سرزمین عسل» است. حتی در لحظاتی احساس می کنید یک فیلم درام را تماشا می کنید و مستند بودن فیلم به طور کامل به فراموشی سپرده می شود.
فیلم در ظاهر ماجرای اختلاف دو همسایه در یک نقطه دور افتاده است اما در واقع به شکلی زیرکانه حمله شرکت های عظیم به محیط زیست و طبیعت وحشی را نشان می دهد. در دورانی که گونه های بسیاری از حیوانات در خطر انقراض قرار گرفته اند و مناطق طبیعی بیشتری هر روز توسط صنایع مختلف نابود می شوند، «سرزمین عسل» هشدار می دهد که چنین تغییراتی می تواند نتایجی بسیار نامناسب و تلخ را به همراه داشته باشد. در کنار عمق معنایی فیلم نباید از جنبه های فنی آن نیز غافل شد، فیلمبرداری فجمی داوت و سمیر لیوما در این فیلم به بهترین شکل ممکن طبیعت منطقه زندگی موراتووا را به تصویر کشیده است. در تک تک نماهای «سرزمین عسل» می توان ردپای زندگی مستقل و دشوار موراتووا را جستجو کرد، زندگی ای که متضاد با شیوه زیست مدرن است و در هماهنگی کامل و معصومانه با طبیعت وحشی و زیبای آن منطقه قرار دارد.
نویسنده: مارک دویسیک
منبع: www.markreviewsmovies.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 86%
نظر مثبت:
یک مستند بسیار عمیق که تصاویر اون تا مدت ها توی ذهنتون باقی میمونه. پیام زیست محیطی مهم فیلم و تصویربرداری بی نقص باعث شده «سرزمین عسل» جزو یکی از بهترین مستندهای چند سال اخیر شناخته بشه.
نظر منفی:
شروع فیلم بسیار زیباست اما هرچی داستان جلوتر میره غمگین تر میشه و اواخر اون کاملا افسرده کننده ست. کاش فیلمسازها یاد بگیرن با غصه خوردن چیزی حل نمیشه و باید با پیام های مثبت مردم رو به حفظ طبیعت دعوت کرد.


جزئیات:
• فیلمبرداری فیلم حدود سه سال طول کشیده است.
• «سرزمین عسل» اولین فیلمی است که به صورت همزمان نامزدی اسکار در رشته های «بهترین مستند سال» و «بهترین فیلم خارجی» را به دست آورده است.
• تامارا کوتفسکا (کارگردان) درمورد فیلم گفته که به نظر او فیلم مانند یک آینه کار می کند و هر بیننده ای مجبور است یا با هاتیدزه همدلی کند و یا با همسایگانش.
• ای. او اسکات منتقد نشریه نیویورک تایمز فیلم را بهترین اثر سینمایی سال 2019 و بالاتر از فیلم «انگل» قرار داده است.

موارد مشابه

رای به مستند

سرزمین عسل

ثبت

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این مستند را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم