درباره مستند Elephant

فیل مستندی امریکایی در ژانر حیات وحش و محصول سال 2020 است. این فیلم توسط مارک لینفیلد و ونسا برلوویتز کارگردانی شده و راوی آن مگان مارکل می باشد. این فیلم که پنجمین مستند تولید شده توسط سرویس حیات وحش دیزنی است، در تاریخ 3 آوریل 2020 از سرویس اینترنتی دیزنی پلاس به نمایش درآمد.

راوی: 
مگان مارکل
عوامل:
فیلمبرداری: مارتین کلدبک، مایک هلدینگ، تام واکر
تدوین: نایجل باک
موسیقی: رامین جوادی


واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 77% را بر اساس 22 ریویو بدست آورده که معادل نمره 6/5 از 10 است. در سایت متاکریتیک فیلم نمره 61 از 100 را بر اساس نظر 11 منتقد به دست آورده که نشانگر «نقدهای متضاد با هم و متوسط» است.


یادداشتی بر فیلم «فیل»
از بین تمام حیواناتی که در طبیعت به انسان شباهت دارند فیل ها از همه بیشتر می توانند همذات پنداری انسان ها را تحریک کنند چراکه انسان می تواند ببیند آنها چقدر باهوش هستند. در رفتار های یک شامپانزه هم می شود آثار هوش و خلاقیت را دید اما فیل ها خصوصیاتی آرام تر و عمیق تر دارند که باعث می شود بسیار اسرارآمیز و عجیب جلوه کنند. مستند جدید کمپانی دیزنی نیچر به نام «فیل» که توسط مگان مارکل روایت می شود، زندگی گروهی از فیل ها را نشان می دهد که همگی به یک خانواده تعلق دارند و در جستجوی آب حدود 1000 مایل را در صحرای کالاهاری پیاده روی می کنند. فیل های این منطقه هزاران سال است که از دلتای اوکاوانگو در بوتسوانا سفرشان را آغاز می کنند. اما امسال آنها متوجه می شوند که دیگر مانند سابق آب فراوان نیست و مدام باید در طول کالاهاری به جستجویشان ادامه دهند. با توجه به بودجه بالای فیلم کارگردان ها این توانایی را داشته اند که این حیوانات را برای مدتی طولانی در طبیعت بکر تعقیب کرده و از آنها فیلم بگیرند. این کار باعث شده فیلم بتواند الگوهای رفتاری تکرار شونده و شخصیت های متمایز این جانواران پیچیده را شکار کند. کاری که در مستندهای دیگر با گفتار گوینده انجام می شود در اینجا به وسیله خود تصویر انجام شده و تاثیری به مراتب عمیق تر دارد.
در طول سالهای اخیر دیزنی موفق شده نوعی سبک خاص را برای فیلم های مستند پایه ریزی کند. این فیلم ها همیشه دارای داستان هستند، ممکن است فکر کنید که این داستان ها برای فیلم نوشته شده اند و واقعیت ندارند. باید گفت این حرف هم درست و هم غلط است. این حیوانات قطعا اسم ندارند و داستان فیلم سعی کرده با اسم گذاری و ارائه جزئیات داستانی بیننده را هرچه بیشتر به این حیوانات نزدیک کند. با این وجود الگوهای رفتاری حیوانات کاملا مطابق با واقعیت هستند و نقش های رهبر، کودک بازیگوش و غیره واقعا در گله های این حیوانات وجود دارد. به طور کلی می توان گفت دیزنی با این سبک موفق شده نوعی خصوصیت انسانی را به سوژه هایش اضافه کند تا ارتباطی بهتر بین بیننده و سوژه ها شکل بگیرد، یک تکنیک بسیار هوشمندانه که واقعیت را تغییر نمی دهد اما فهم آن را ساده تر می کند.
فیلم از نظر تصویر برداری کیفیتی فوق العاده دارد و به خصوص نماهای هوایی آن بسیار چشم نواز هستند، ترکیب این تصاویر با موسیقی شنیدنی رامین جوادی باعث شده این تصاویر شکلی حماسی و بسیار تاثیرگذار به خود بگیرند. «فیل» هماهنگی کامل سوژه ها با طبیعت اطرافشان و همچنین نحوه کنار آمدن آنها با تغییرات پیرامونشان را نشان می دهد و به بینندگانش یادآوری می کند که حفظ محیط زیست تنها یک فعالیت خیرخواهانه نیست بلکه نیازی اساسی برای ادامه حیات در کره زمین می باشد.
نویسنده: اوون گلیبرمن
منبع: www.variety.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
نظر مثبت:
مستندهای دیزنی فوق العاده هستن چون میشه با خیال راحت اونها رو به بچه ها نشون داد و از داستان جذابشون لذت برد. علاوه بر این تصویر برداری و موسیقی فیلم هم بسیار کیفیت بالایی دارن.
نظر منفی:
تصاویر فیلم خیلی زیبا ضبط شدن اما فیلم بیش از حد طولانی ساخته شده. اگه فیلم 40 دقیقه بود با یک فیلم خیلی قوی طرف بودیم اما توی نیمه دوم این فیلم همه چیز تکراری و خسته کننده میشه.

جزئیات:
• این مستند به گونه ای ساخته شده که برای تماشای کودکان نیز مناسب است.
• مارک لینفیلد (کارگردان) قبلا مستند «قلمرو میمون ها» (2015) را ساخته است.
مدیر دوبلاژ : محمد مهدی رستمی 

 

موارد مشابه

رای به مستند

فیل

ثبت

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این مستند را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم