درباره فیلم The Shawshank Redemption

رستگاری در شاوشنک فیلمی امریکایی در ژانر درام و محصول سال 1994 است. این فیلم توسط فرانک دارابونت کارگردانی شده و فیلمنامه آنرا دارابونت بر اساس رمانی از استفن کینگ نوشته است. از بازیگران فیلم می توان به تیم رابینز، مورگان فریمن و باب گانتون اشاره کرد. رستگاری در شاوشنک در تاریخ 23 سپتامبر 1994 در امریکا اکران شد و با وجود نقدهای مثبت در اکران اول خود به یک شکست تجاری تبدیل شد. دلیل اصلی دیده نشدن فیلم همزمانی آن با دو فیلم بسیار محبوب آن سال، «پالپ فیکشن» و «فارست گامپ» بود. اما پس از آنکه فیلم در 7 رشته نامزدی اسکار را به دست آورد، یک اکران دیگر برای فیلم در نظر گرفته شد که فروش آنرا به 58 میلیون دلار رساند. همچنین فیلم در بازار کرایه فیلم سال 1994 در صدر فیلم های کرایه شده قرار دارد که افزایش محبوبیت آنرا نشان می دهد. در سال 2015 کتابخانه کنگره امریکا فیلم را وارد «فهرست ملی ثبت فیلم» کرد و در توضیح آن نوشت: «فیلمی برجسته از نظر فرهنگی، تاریخی و هنری».

نویسندگان: 
فرانک دارابونت

عوامل:
فیلمبرداری: راجر دیکینز
تدوین: ریچارد فرانسیس بروس
موسیقی: توماس نیومن

بودجه کلی: $25,000,000
فروش جهانی: $58,300,000



واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 90% را بر اساس 72 ریویو بدست آورده که معادل نمره 8/18 از 10 است: «رستگاری در شاوشنک داستان به شدت تاثیرگذار و عمیقش را با استفاده از بازی ها و کارگردانی خوب به تصویر می کشد». در سایت متاکریتیک فیلم نمره 80 از 100 را بر اساس نظر 20 منتقد به دست آورده که نشانگر «تحسین جهانی» است. فیلم در هنگام اکران اولیه اش با استقبال منتقدان همراه بود و منتقدان آنرا با فیلمهای دیگری مانند «دیوانه از قفس پرید» و «شورش در بلوک 11» مقایسه کرده اند. جین سیسکل در مقاله ای نوشته بود، رستگاری در شاوشنک هم مانند «دیوانه از قفس پرید» درمورد پیروزی بر ظلم یک قدرت فاسد است.

«اگر عاشق شاوشنک نیستید احتمالا هیچ امیدی به رستگاری‎ شما وجود ندارد»
- ایان نیتن (امپایر)


یادداشتی بر فیلم «رستگاری در شاوشنک»
رستگاری در شاوشنک پدیده عجیبی است. فیلمی که در همه سایت های دیتابیس فیلم در رتبه های اول قرار دارد و مدت هاست با گرفتن نقدهای مثبت از بینندگان در بین 250 فیلم برتر رتبه اول را قبضه کرده است. تمام این ها برای فیلمی که اکران اولیه اش با شکست مواجه شده و هیچ اسکاری نبرده کمی عجیب است اما تنها تا وقتی که فیلم را ندیده اید، چرا که بعدش فقط از خودتان می پرسید: چرا اکران اولیه فیلم با شکست مواجه بوده و هیچ اسکاری به فیلم داده نشده!
«رستگاری در شاوشنگ» یکی از بهترین اقتباس های سینمایی از آثار استفن کینگ است. نویسنده ای که تا دلتان بخواهد اقتباس سینمایی بزرگ از کارهایش انجام شده: از «گورستان حیوانات خانگی» بگیرید تا «کری» و «درخشش». معمولا کیفیت متن های کینگ حتی در بهترین اقتباس ها هم قابل نشان دادن نیست چه برسد به فیلم های متوسطی مثل «دانش آموز باهوش» یا «منگلر» که قدرت مضامین کینگ را کاملا به باد داده اند. اما رستگاری در شاوشنک اینطور نیست چون هرچیزی که از داستان های او انتظار دارید را در خود دارد: شخصیت های جذاب، دیالوگ های عالی و لحن تلخ و شیرین خاصی که ویژگی کارهای اوست. همه المان های فیلمهای زندان در این فیلم وجود دارد، نبرد همیشگی برای زنده ماندن مثل فیلم «پاپیون»، دوستی زندانیان مثل «بوسه زن عنکبوتی» و همچنین ویژگی افسانه ای بودن مثل فیلم «لوک خوش دست». اما چیزی که این فیلم را از فیلم های کلیشه ای دیگر با موضوع زندان جدا می کند شیوه خاص داستان گویی آن است که نهایتا همه این جنبه های مختلف را به هم متصل می کند و یک پایان بسیار راضی کننده را رقم می زند. علاوه بر این، دو بازی نقش اصلی به یاد ماندنی از تیم رابینز و مورگان فریمن در فیلم وجود دارد که با سه بازی نقش مکمل درخشان تکمیل شده اند. 
برخلاف بسیاری از اقتباس های سینمایی از آثار استفن کینگ، دارابونت سعی کرده تا حد امکان به داستان اصلی وفادار بماند و تنها بعضی از داستان های فرعی آنرا اندکی تغییر داده است. یکی از درخشان ترین جنبه های فیلم، فیلمبرداری راجر دیکینز است که در همراهی با موسیقی مشهور توماس نیومن باعث شده است تا تصاویر فیلم اینقدر قدرتمند و به یاد ماندنی شود. دیکینز به بازیگران فیلم اجازه می دهد استعدادشان را به بهترین شکل در قاب های او نشان دهند و بازیگران فیلم، حتی فرعی ترین بازیگران فیلم هم از پس ایفای نقششان به خوبی برمی آیند. مجموع تمام این عوامل است که باعث شده «رستگاری در شاوشنک» چنین فیلم محبوبی باشد، فیلمی که وقتی کسی به تماشایش می نشیند تقریبا مطمئن هستیم به یکی از آثار مورد علاقه اش تبدیل خواهد شد.

نویسنده: فیشر گور
منبع: www.fathersonholygore.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 98%
نظر مثبت:
برای من این فیلم بهترین فیلم تاریخ سینماست، این فیلم توی هیچ زمینه ای نقصی نداره و داستانش اونقدر قشنگه که تا ابد توی ذهنتون میمونه.
نظر منفی:
شاوشنک فیلم خیلی خوبیه اما لیاقت این همه تحسین رو نداره. کسایی این فیلم رو به عنوان یه «شاهکار» معرفی میکنن که شاهکارهای سینما رو ندیدن. این فیلم موفقیتش رو مدیون اینه که با همه مخاطب ها میتونه ارتباط برقرار کنه. این یه نکته مثبت مهمه اما باعث نمیشه فیلمی به یه شاهکار تبدیل بشه.

دیالوگ برگزیده:
اندی: به نظر من همه چیز به یه تصمیم بستگی داره، یا مشغول زندگی کردن میشی یا مشغول مردن.

جزئیات:
فیلمبرداری صحنه مکالمه اولیه اندی و رد در حیاط زندان 9 ساعت طول کشیده است. 
مورگان فریمن بارها از این فیلم به عنوان بهترین بازی خودش و فیلم مورد علاقه اش نام برده است.
استفن کینگ از اقتباس وفادارانه دارابونت از داستانش راضی بوده است.
فرانک دارابونت به گفته خودش، برای نشان دادن گذر زمان و همچنین استفاده از گفتار روی تصویر در این فیلم به شدت تحت تاثیر «رفقای خوب» مارتین اسکورسیزی بوده است.
اولین فیلمی که در سایت imdb به تعداد رای 2 میلیون رسیده است.
بازیگرانی از جمله کلینت ایستوود، هریسون فورد و پاول نیومن برای نقش رد در نظر گرفته بودند اما در نهایت با اصرار دارابونت (کارگردان) مورگان فریمن برای این نقش انتخاب شد.
اگر به این فیلم علاقه دارید فیلم «مسیر سبز» (1999) را هم از فرانک دارابونت تماشا کنید.
 

موارد مشابه

رای به فیلم

رستگاری در شاوشنک

ثبت

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این فیلم را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم