درباره انیمیشن Superman: Red Son

سوپرمن: پسر سرخ یک انیمیشن امریکایی در ژانر ابرقهرمانی و محصول سال 2020 است. این فیلم که به صورت مستقیم و بدون اکران سینمایی در سرویس های پخش آنلاین منتشر شده، روی شخصیت سوپرمن از دنیای سینمایی دی سی تمرکز دارد و 37مین فیلم انیمیشن این کمپانی است. فیلم توسط سم لیو کارگردانی شده و از صداپیشگان مطرح آن می توان به جیسون آیزاک، راجر کریگ اسمیت و ایمی آکر اشاره کرد. پخش آنلاین فیلم از تاریخ 25 فوریه 2020 آغاز شده است.
نویسندگان:
جی ام دماتیس
عوامل:
تدوین: کریستوفر لوزینسکی
موسیقی: فردریک ویدمان

واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز با استقبال منتقدان همراه شده و 7 نقد مثبت روی آن نوشته شده است هرچند برخی از آنان نسبت به عوض شدن شخصیت سوپرمن و از بین رفتن عمق داستان این کمیک ناراضی هستند. پس از انتشار فیلم در مطبوعات کشور روسیه نقدهای منفی زیادی به این فیلم وارد شده و منتقدان فرهنگی این کشور تولید چنین فیلمی را در راستای اهداف سیاسی امریکا و برای تخریب چهره روسیه می دانند.

یادداشتی بر فیلم «سوپرمن: پسر سرخ»
کمپانی انیمیشن دی سی یک برند مستقل به نام السووردلز دارد که راه های تولید داستان های کاملا متفاوت از قهرمانانی چون بتمن و سوپرمن را امتحان می کند. بسیاری از داستان های این برند مانند سوپرمن: تروبریت یا سوپرمن:گلوله های پرسرعت درمورد این هستند که اگر سفینه کال ال در جایی غیر از اسمال ویل فرود می آمد چه اتفاقی می افتاد. اگر آخرین فرزند کریپتون توسط والدینی از یک فرهنگ دیگر بزرگ می شد چه اتفاقی می افتاد. سوپرمن: پسر سرخ در همین راستا ساخته شده است و نمونه جالبی است که به تازگی به مجموعه سوپرمن اضافه شده است.
در این فیلم جدید کمپانی دی سی، سوپرمن در یک مزرعه اشتراکی در اکراین سال 1938 فرود می آید. حالا او به جای اینکه طرفدار حقیقت، فرهنگ و عدالت امریکایی باشد به مهم ترین نماد فرهنگی شوروی کمونیست تبدیل می شود. کتاب کمیکی که فیلم بر اساس آن ساخته شده توسط مارک میلر نوشته شده و طول آن درست به اندازه یک فیلم 70 دقیقه ای است. مشکل اکثر فیلمهایی که از روی کامیک های السوورلدز ساخته شده اند سرعت پایین آنهاست که اینجا به خاطر طول مناسب کتاب وجود ندارد. سوپرمن: پسر سرخ موفق می شود در عین حفظ سرعت مناسب شخصیت هایی عمیق نیز طراحی کند.
موضوع فیلم واقعا جذاب است و به این مفهوم می پردازد که چه ویژگی هایی از شخصیت سوپرمن ذاتی هستند و کدام یک از آنان اکتسابی بوده و توسط جامعه و خانواده به او منتقل شده اند. مثل اکثر فیلمهای انیمیشن کمپانی دی سی این فیلم داستانی تاریک تر از نسخه های سینمایی این کمیک ها دارد و حتی سوپرمن و بتمن را به عنوان قاتل نشان می دهد. البته این موضوع بدون دلیل انجام نشده و به تحول شخصیت سوپرمن کمک می کند چرا که کل سفر شخصیت او در فیلم درمورد این است که آیا هدف وسیله را توجیه می کند یا نه.
یکی از نوآوری های فیلم به عنوان یک اثر ابرقهرمانی در این است که خوب و بد مطلق در آن وجود ندارد. سوپرمن شخصیت اصلی داستان است اما در کل آن نقش قهرمان را ندارد. به طور مشابه به سختی می توان کس لوتر را کاملا شیطانی و منفی دانست. در حالیکه لمس به عنوان مردی شرور و بداخلاق نشان داده می شود اما همزمان کسی است که می خواهد کشورش را از یک خطر فوری نجات دهد. با وجود اینکه پسر سرخ احتمالا بهترین فیلم انیمیشن دی سی از نظر سرعت داستان است اما برخی شخصیت های آن به اندازه کافی پرداخته نشده اند. رابطه لوییس لین و سوپرمن به اندازه کافی نشان داده نشده است اما باید توجه داشت که مدت زمان کم فیلم چنین اجازه ای به سازندگان آن نداده و همچنین خود کتاب کمیک هم این اشکالات جزئی را دارد. به طور کلی سوپرمن: پسر سرخ یک نمونه قوی از انیمیشن های تولید شده توسط دی سی است که کمیک اولیه آن به خوبی با مدیوم فیلم هماهنگ بوده و اجازه داده تا اقتباس خوبی از آن انجام بگیرد. متاسفانه کیفیت انیمیشن فیلم به حدی نیست که آنرا به بهترین انیمیشن ابرقهرمانی دی سی تبدیل کند اما داستان جذاب و عمیق فیلم آنرا به نمونه ای جذاب برای طرفداران این ابرقهرمان تبدیل می کند.
واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 67%
نظر مثبت:
بین انیمیشن های دی سی این احتمالا بهترینه، چون که توی اون داستان به سرعت جلو میره و مخاطب رو کاملا درگیر خودش میکنه. البته همچنان بعضی مشکلات این انیمیشن ها مثل نبود موسیقی پس زمینه و توقف های طولانی بین دیالوگ ها توی اون وجود داره اما از لحاظ داستانی از بقیه تولیدات این کمپانی خیلی بهتره.
نظر منفی:
من کمیک اصلی ای که فیلم بر اساس اون ساخته شده رو خوندم و واقعا تعجب میکنم که همچین کتاب غنی و خوبی به فیلمی تبدیل شده که شخصیت هاش انگیزه مشخصی ندارن و خیلی مصنوعی دنبال پیش بردن داستان میرن. بهتر بود یه سریال از این کتاب ساخته می شد تا فیلم.

دیالوگ برگزیده:
سوپرمن: من قهرمان نیستم. من خدمتکار این کشورم و سعی می کنم زندگی شهروندانش رو راحت تر کنم.

جزئیات:
این چهارمین همکاری جیسون آیزاک در انیمیشن های کمپانی دی سی است.
فیلم قرار بود در تاریخ 16 مارس 2020 در نیویورک اکران شود که پخش آن به دلیل شیوع ویروس کویید-19 (کورونا) لغو شد و فیلم به صورت اینترنتی به نمایش درآمد.
استالین در زبان روسی به معنای مرد فولادی است. یکی از نام های سوپرمن در کتاب های کمیک او «مرد فولادی» است.

موارد مشابه

رای به انیمیشن

سوپرمن: پسر سرخ

ثبت

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این انیمیشن را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم