درباره مستند Whats My Name: Muhammad Ali

نام من چیست: محمد علی فیلمی مستند به کارگردانی آنتونین فوکا و نویسندگی استیون لکارت است که چهره هایی چون بیل کازبی، دایان راس و جیم براون در تصاویر آرشیوی آن حضور دارند. این مستند توسط شبکه اچ بی او پخش شده است و در دو قسمت به روایت زندگی محمدعلی کلی می پردازد.
عوامل:
فیلمبرداری: ماز ماخانی
تدوین: جیک پوشینسکی
موسیقی: مارسلو زارووس
واکنش منتقدها:
این مستند واکنش های بسیار مثبتی را از جانب منتقدان به همراه داشته و در وبسایت راتن تومیتوز نمره 95% را بر اساس 22 نقد به دست آورده است. منتقدان به خصوص کیفیت گویندگی لیو شرایبر و نیز تدوین خوب فیلم را تحسین کرده اند.
« حتی برای کسانی که درمورد این شخصیت مطالعات زیادی داشته اند نیز فیلم می تواند اطلاعات تازه ای داشته باشد و این کار را با یک تکنیک ساده انجام میدهد: به خود او اجازه می دهد داستانش را تعریف کند»
- برایان تالریکو (راجر ایبرت دات کام)

یادداشتی بر فیلم «اسم من چیست: محمدعلی»
تعداد زیادی فیلم مستند بر اساس زندگی محمد علی کلی ساخته شده اند و زندگی او از زوایای متعددی مورد بررسی قرار گرفته است اما هنوز هم حرف های جدید بسیاری برای گفتن وجود دارد. زندگی این شخصیت آنقدر پر ماجرا و عجیب بوده که هر زاویه نگاه جدیدی به آن باعث به وجود آمدن روایت تازه ای می شود. در «اسم من چیست: محمد علی» کارگردان فیلم (آنتونین فوکا) به او اجازه می دهد تا خود زندگی اش را از طریق مصاحبه ها، فیلم های مبارزه و فیلم های خانوادگی تعریف کند. این مستند در دو بخش تهیه شده است که به صورت پشت سر هم از شبکه اچ بی او پخش شده اند.
دیدن صحبت کردن محمدعلی به اندازه تماشای مبارزه هایش جذاب است. فیلم رشد این شخصیت و تغییر او از یک برنده المپیک خجالتی به یک فعال اجتماعی را به خوبی نشان می دهد. علی از همان اوایل می دانست که بوکسور بسیار خوبی است و اگر مبارزه هایش را با فحش دادن به حریف هایش شخصی کند مردم و تماشاگران او را بیشتر دوست خواهند داشت. اما طولی نکشید که او این مسیر را به کلی عوض کرد و به یک فعال سیاسی اجتماعی تبدیل شد که با شخصیت هایی چون مالکوم ایکس دوستی نزدیک داشت. او همچنین به دین اسلام گروید و از رفتن به جنگ ویتنام خودداری کرد. کارگردان فیلم با هوشمندی تصاویر و مصاحبه هایی از سایر ورزشکاران سیاه پوست جمع آوری کرده که با دیدگاه های سیاسی محمد علی کلی مخالفت می کنند. اما این موضوعات باعث نمی شود تمرکز فیلم از موضوع اصلی زندگینامه محمد علی یعنی ورزش بوکس منحرف شود.
فیلم بیشتر زمان خود را درون رینگ می گذراند. اطلاعات زیادی درمورد خانواده محمد علی و سختی های او برای پول در آوردن داده نمی شود اما مبارزه های او به زیبایی به تصویر کشیده می شوند. فوکا از موسیقی برای افزایش تنش استفاده می کند و فیلمهای قدیمی را با عکس ها برش می زند تا به تصویر جدیدی از این مبارزه ها برسد. تبدیل شدن محمدعلی به یک اسطوره باعث شده خیلی وقتها مسیر سختی که او طی کرده را فراموش کنیم و یادمان برود که مبارزات او برای حقوق سیاه پوستان با چه موانعی روبرو شده است. با حذف کردن شیوه معمول فیلمهای مستند در ساخت این فیلم، فوکا (کارگردان) به تصویری از این شخصیت رسیده که اگرچه کامل نیست اما بسیار جزئیات دقیقی دارد. باید اضافه کنم که این مشکل محدود بودن فیلم کاملا قابل بخشش است چرا که پوشش دادن کامل زندگی محمدعلی به زمان بسیار بیشتری از طول این مستند (حدود سه ساعت) نیاز دارد و از طرف دیگر مستندهای زیادی برای نشان دادن آن بخش ها وجود دارد.
واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
نظر مثبت:
این مستند کلی اطلاعات جدید درمورد این بوکسور بزرگ بهتون میده. من بیست دقیقه آخر فیلم رو با بغض نگاه کردم. واقعا مستند خوبیه.
نظر منفی:
شروع فیلم خیلی عالیه و انگار میخواد از زبان خود محمدعلی زندگیش رو روایت کنه اما بعدش به گزارش مبارزه های اون تبدیل میشه بدون اینکه هیچ اطلاعاتی درمورد زندگی شخصیش بده.

جزئیات:
در طول مبارزه کن نورتون و لری هولمز که در بخش دوم مستند نشان داده می شود اگر دقت کنید می توانید سیلوستر استالون را در میان تماشاگران پیدا کنید. او در ردیف دوم تماشاگران قرار دارد.

موارد مشابه

رای به مستند

اسم من چیست : محمد علی

ثبت

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این مستند را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم