چاقوکشی فیلمی امریکایی در ژانر معمایی و کمدی به کارگردانی و نویسندگی رایان جانسون است. فیلمی جذاب که حول یک معمای قتل اتفاق می افتد و از بازیگران آن می توان به دنیل کریگ، کریس اوانز، آنا د آرماس و جیمی لی کورتیس اشاره کرد. فیلم برای اولین بار در جشنواره فیلم تورنتو به نمایش درآمد و مورد استقبال مخاطبان و منتقدین قرار گرفت. فیلم علاوه بر فروش بسیار بالای 300 میلیون دلاری (بودجه 40 میلیون دلار) در فصل جوایز نیز موفق ظاهر شد و در اکثر جوایز معتبر توانست نامزدی کسب کند. در فوریه سال 2020 کمپانی لاینزگیت اعلام کرد که دنباله ای بر این فیلم ساخته می شود. احتمالا این کمپانی قصد دارد چاقو کشی را به یک سری فیلم حول شخصیت دنیل کریگ تبدیل کند.
نویسندگان:
رایان جانسون
عوامل:
فیلمبرداری: استیو یدلین
تدوین: باب دوکسای
موسیقی: ناتان جانسون
بودجه کلی: $40,000,000
فروش جهانی: $307,644,122
واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 97% را بر اساس 420 ریویو بدست آورده که معادل نمره 8/3 از 10 است: «چاقوکشی با تعلیق قوی و گروه بازیگران عالی اش موفق می شود از کلیشه های ژانر معمایی عبور کند و به سطح جدیدی از جذابیت در این ژانر برسد». در سایت متاکریتیک فیلم نمره 82 از 100 را بر اساس نظر 52 منتقد به دست آورده که نشانگر «تحسین جهانی» است.
«فیلمی با یک داستان بسیار خلاقانه و سرگرم کننده که به کمک بازی های عالی خود موفق می شود از اول تا آخر جذاب و غیرقابل پیشبینی بماند»
- دیوید رونی (هالیوود ریپوتر)
«چاقوکشی ژانر خودش را به خوبی می شناسد و در تمام مدت با بازی ها و فیلمنامه خوبش سعی میکند بهترین فیلم معمایی ممکن باشد»
- دانا استیونز (اسلیت)
یادداشتی بر فیلم «چاقوکشی»
«چاقو کشی» به شیوه کاملا تازه ای یک داستان معمای قتل را تعریف می کند. این ژانر را با آثار آگاتا کریستی می شناسیم که اقتباس های بیشماری از آنها در تلویزیون و سینما انجام شده است. آخرین اقتباس مربوط به فیلم «مرگ در قطار سریع السیر» محصول 2017 است که هرچند فیلم قابل قبولی بود اما تمرکز بیش از حد آن روی معمای قتل جنبه های دیگر داستان را کاملا به حاشیه برده بود و با وجود گروهی از بازیگران توانا نتوانسته بود از قابلیت های آنان استفاده کند و این دقیقا جایی است که «چاقوکشی» در آن به بهترین شکل عمل می کند.
اتفاقات چاقوکشی حول معمای مرگ هلن ترومبی طراحی شده است که در تولید 85 سالگی اش به قتل می رسد. در ابتدا تصور می شود که او خودکشی کرده اما کاراگاهی به نام بنوا بلانک سر صحنه حاضر می شود و اعلام می کند که فرد ناشناسی او را استخدام کرده تا ماجرای قتل را حل کند. پس از شروع تحقیقات به سرعت نشانه هایی از اینکه ترومبی به قتل رسیده است ظاهر می شود.
فیلم از ماجرای جنایی استفاده می کند تا به درام و احساسات شخصیت هایش بپردازد و به همین خاطر هرگز به دام ساده انگاری و سطحی بودن نمی افتد. البته تمام پیچش ها و غافلگیری های یک فیلم معمایی در اینجا وجود دارد. در واقع فیلم در پیش بردن داستان معمایی اش آنقدر هوشنمندانه رفتار می کند که سوال مرکزی اش را از «چه کسی قتل را انجام داده؟» به «چگونه قتل را انجام داده» و «چرا قتل را انجام داده؟» تغییر می دهد. این تغییرات باعث می شود بعضی از کلیشه های ژانر معمایی که در فیلم وجود دارند اصلا به چشم نیایند.
با این تغییر مسئله، فیلم فرصتی به دست می آورد تا روابط شخصیت ها را بهتر به نمایش بگذارد و یک یک آنها را زیر ذره بین ببرد. خوشبختانه فیلم گروه بازیگران بی نظیری دارد و هر بار بازیگران با بازی های فوق العاده شان بینندگان را غافلگیر می کنند. جالب اینجاست که با وجود معمایی بودن فیلم شخصیت اصلی آن نه کاراگاه بلکه پرستار خانه با بازی آنا د آرماس است. اولین بار بازی آنا د آرماس را در فیلم بلیدرانر 2049 دیدم و از همان موقع مشخص بود که قرار است به چه بازیگر خوبی تبدیل بشود. حالا و در «چاقوکشی» او در اوج بازیگری اش قرار دارد و کاملا مسیر درخشش خود در هالیوود را هموار کرده است.
چیزی که تنش فیلم را بالاتر می برد این است که این تنش در چند لایه عمل می کند و به تمامی از خود شخصیت ها گرفته شده است. در طول فیلم شخصیت ها رفتار منطقی شان را حفظ می کنند و به این صورت مخاطب می تواند به راحتی خود را در جایگاه آنان تصور کند. «چاقوکشی» مانند بسیاری از آثار موفق امسال ثابت می کند که تنها راه موفقیت در سینمای امروز ریسک کردن است. اینکه یک داستان ژانری خوب و آشنا را بتوان به شکل تازه ای روایت کرد. این کار شجاعت زیادی می خواهد و شجاعت رایان جانسون به خوبی جواب خود را گرفته است. چاقوکشی علاوه بر اینکه یکی از سرگرم کننده ترین فیلمهای سال است یکی از مهم ترین ها و یکی از به یادماندنی ترین های آنها نیز هست.
واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 92%
نظر مثبت:
بدون شک یکی از بهترین فیلمای سال 2019 همین فیلمه. بازی های عالی، فیلمنامه عالی و تدوینی که حتی یه لحظه نمیذاره از فیلم فاصله بگیرید. این بهترین فیلم رایان جانسونه.
نظر منفی:
بعد از اون همه تعریفی که از فیلم شنیده بودم انتظار فیلم بهتری رو داشتم اما فیلم در بهترین حالت یه فیلم معمایی متوسط بود. حتی احساس میکنم بیشتر به فیلمای تلویزیونی شبیه بود تا سینما. فیلم بیش از حد غیرواقعی و خسته کننده ست و بعد از یک ساعت دیگه نمیتونه علاقه مخاطبش رو حفظ کنه.
دیالوگ برگزیده:
بنوا بلانک: ماجرای اصلی پیدا کردن حقیقت نیست. داستان وقتی پیچیده میشه که حقیقت رو داری و باید تصمیم بگیری باهاش چیکار کنی.
جزئیات:
کی کالان که در فیلم نقش مادر کریستوفر پلامر را بازی می کند در واقع از او شش سال جوانتر است.
عنوان فیلم از روی یکی از ترانه های آلبوم «آمنسیاک» اثر گروه ردیوهد انتخاب شده است.
شخصیت جیکوب ترومبی که همیشه سرش توی گوشی موبایل است درواقع اشاره ای به طرفداران جنگ ستارگان است که فیلم قبلی رایان جانسون (جنگ ستارگان: آخرین جدای) را مسخره کرده بودند.
تمام نقاشی هایی که در فیلم وجود دارند بعدا و به صورت کامپیوتری به آن اضافه شده اند.
این اولین فیلم معمایی رایان جانسون پس از «آجر» (2005) است.
ضمن تشکر از حسن انتخاب شما از ما به عنوان سرویس دهنده VOD، برای تماشای آنلاین باید عضو سایت شوید.
برای عضویت در سایت و دریافت 7 روز اشتراک رایگان باید ابتدا ثبت نام کنید.
ثبت نام و عضویت در سایتاگر قبلا عضو سایت شده اید و دارای حساب کاربری هستید وارد حساب شوید.
ورود با نام کاربریشما نمیتوانید با اشتراک رایگان این فیلم را تماشا کنید.
برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.
خرید اشتراکاشتراک رایگان برای ایرانسلیها
شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلمها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه میشود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.
متوجه شدم
در حال بارگذاری دیدگاه ها