درباره فیلم Code 8

کد 8 فیلمی کانادایی در ژانر هیجانی و ابرقهرمانی و محصول سال 2019 است. این فیلم توسط جف چان کارگردانی شده و فیلمنامه آن را کریس پیر نوشته است. از بازیگران این فیلم می توان به رابی آمل، استفن آمل و سانگ کانگ اشاره کرد. داستان فیلم بر اساس فیلم کوتاهی به همین نام محصول سال 2016 نوشته شده است. کد 8 در تاریخ 13 دسامبر 2019 در امریکا اکران شد و در اکرانی محدود 150 هزار دلار فروش کرد و سپس به سرویس های پخش آنلاین فیلم فروخته شد. مدتی پس از اکران فیلم اعلام شد که قرار است سریالی بر اساس داستان این فیلم ساخته شود.
نویسندگان: 
جف چان
عوامل:
فیلمبرداری: الکس دیزنیوف
تدوین: پاول اسکینر
موسیقی: رایان توبر

بودجه کلی: نامشخص
فروش جهانی: $150,298

واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 80% را بر اساس 10 ریویو بدست آورده و در سایت متاکریتیک موفق شده است نمره 62 از 100 را بر اساس نظر 19 منتقد به دست آورده که نشانگر «نقدهای به طور کلی مثبت» است. بیشتر منتقدان فیلم را از نظر بودجه پایین آن تحسین کرده اند.
«برای این بودجه بسیار پایین (که رسما اعلام نشده اما زیر 10 میلیون دلار است) فیلم تصاویر بسیار با کیفیتی دارد و مشخص است که سازندگانش با علاقه زیادی دست به ساخت آن زده اند»
- تاد یورگنسن (سینمالوگ)

یادداشتی بر فیلم «کد 8»
در دهه اخیر شاهد اوج گیری داستان های ابرقهرمانی در سینما بوده ایم. با اینحال نویسندگان همچنان به شیوه هایی فکر می کنند که با آنها می توان داستان های این ژانر را به شیوه ای جدید مطرح کرد. جف چان (کارگردان) و کریس پیر (نویسنده) یک اثر تازه را به این ژانر معرفی کرده اند که قواعد زیادی را به هم می ریزد که مهم ترین آنها تولید مستقل و کم هزینه فیلم است که به خودی خود تجربه تازه و هیجان انگیزی در ساخت این فیلم هاست.
در جهان کد 8 قدرت های خارق العاده بدون اجازه دولتی نمی توانند مورد استفاده قرار بگیرند و افرادی که دارای این قدرت ها هستند معمولا در فقر زندگی می کنند. استفاده از قدرت های خارق العاده شخصیت ها برای بیان مسائل اجتماعی در فیلم تا حدودی شبیه به فیلم های ایکس من است اما این فیلم اثری مستقل است و انتظارات مخاطبانش را به بازی می گیرد.
هرچند فیلم در ژانر ابرقهرمانی ساخته شده اما بیشتر یک درام/ جنایی است که المان های فیلم های ابرقهرمانی را هم در خود دارد. کد 8 تا حد زیادی حول شخصیت اصلی اش تمرکز پیدا کرده که میخواهد برای درمان مادرش پول جور کند و این موقعیت اولیه جذاب شاید مهم ترین برگ برنده فیلم باشد. با وجود این که شخصیت رابی بسیار خوب تصویر شده و انگیزه های مشخصی دارد بقیه شخصیت های فیلم در نقش کامل کننده او ظاهر می شوند و خودشان سطحی و ناکامل هستند. این کار البته تا حدی برای پرهیز از کلیشه ها انجام شده (مثلا از آن داستان های عاشقانه کلیشه ای این ژانر در اینجا خبری نیست) اما به پیشروی منطقی داستان آسیب زده است.
با وجود ضعف هایی که در فیلمنامه وجود دارد ایده اولیه جذاب فیلم همچنان درگیر کننده باقی می ماند. اینکه فیلم یک جهان مختص به خود بنا کرده و با جلوه های ویژه به خوبی موفق می شود آنرا به تصویر بکشد. ایده هایی مثل «پلیس های مخصوص کنترل نیروهای خارق العاده» به باور پذیرشدن فضا کمک می کنند و زیبایی تصویری فیلم پایین بودن بودجه آنرا کاملا در خود حل کرده است. سرعت بالای داستان هرچند به نفس گیر بودن صحنه های اکشن آن منجر شده اما تا حدودی به پرداخت موقعیت ها و شخصیت ها لطمه زده است. جف چان با موفقیت ژانر جنایی و ابرقهرمانی را ترکیب کرده است و هرچند فیلم ضعف هایی دارد اما این ضعف ها هیچوقت باعث نمی شوند کیفیت سرگرم کنندگی آن از بین برود. 

واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 68%
نظر مثبت:
واقعا فیلم دوست داشتنی ای بود. بهترین کار فیلم اینه که بودجه پایینش رو روی جلوه های ویژه خرج کرده که کیفیت تصویری فیلم رو واقعا بالا برده. داستان فیلم خیلی جذابه و بازی ها هم باورپذیر هستن. کارگردان فیلم با این بودجه پایین بهترین فیلم ممکن رو ساخته.
نظر منفی:
شروع فیلم واقعا حرف نداره و به همین خاطره که در ادامه اینقدر بیننده رو ناامید می کنه. من عاشق فیلمای مستقل و کم بودجه هستم اما این فیلم هرچقدر جلوتر رفت بدتر و کلیشه ای تر شد. این جور فیلمها باید بیشتر ریسک کنن و کد 8 به اندازه کافی خودش رو به خطر ننداخته بود و به جای اون به کلیشه های فیلمای جنایی تن داده بود.

جزئیات:
بودجه این فیلم با یک برنامه کراودفاندینگ تامین شده است. کراودفاندینگ به سیستمی از تامین مالی گفته می شود که در آن اشخاص زیادی به صورت داوطلبانه مبالغی را به سازندگان یک پروژه می دهند و در مقابل صاحب بخشی از سود احتمالی آن می شوند. کد8 در طول دوره تامین بودجه اش با کراودفاندینگ حدود 2/5 میلیون دلار سرمایه به دست آورد.
بازیگران فیلم استفن آمل و رابی آمل پسر عمو هستند.
فیلمبرداری فیلم در یک ژوئن 2017 آغاز شد.
استفن آمل از بازیگران اصلی سریال محبوب Arrow است.
 

موارد مشابه

رای به فیلم

کد 8

ثبت

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این فیلم را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم