درباره فیلم The Boat

قایق فیلمی بریتانیایی در ژانر هیجانی و محصول سال 2018 است. این فیلم توسط وینستون آزوپاردی کارگردانی شده و فیلمنامه آنرا آزوپاردی به همراه پسرش چو آزوپاردی نوشته است که تنها بازیگر فیلم هم هست. «قایق» در تاریخ 6 ژوئن 2019 در هلند به نمایش درآمد.

نویسندگان:
جو آزوپاردی

عوامل:
فیلمبرداری: مارک تراکوفسکی
تدوین: دنیل لاپیرا
موسیقی: لاکلان اندرسون

واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 78% را بر اساس 9 ریویو بدست آورده که معادل نمره 7/4 از 10 است. در سایت متاکریتیک فیلم نمره 64 از 100 را بر اساس نظر 46 منتقد به دست آورده که نشانگر «نقدهای به طور کلی مثبت» است.


یادداشتی بر فیلم «قایق»
وقتی وینستون و جو آزوپاردی چند سال پیش فیلم کوتاه فوق العاده موفق «سر» را ساختند، همان موقع به فکر گسترش آن به صورت یک فیلم بلند بودند. تنها چند روز پس از پخش آن فیلم کوتاه، آنها پیش تولید فیلم بلندشان را آغاز کردند و در مدت کمی تولید آنرا به پایان رساندند. فیلم که «قایق» نام دارد داستانی مشابه با فیلم کوتاه «سر» دارد. در این جا هم فیلم با یک روز آفتابی در مدیترانه شروع می شود و آسمان آبی تا کیلومتر ها آن طرف تر از قایق دیده می شود. ماهیگیری تنها به دریا می زند و سپس وضعیت هوا با سرعت زیادی تغییر می کند. حضور مه غلیظ باعث می شود او به یک قایق تفریحی برخورد کند. او به داخل قایق می رود و متوجه می شود کسی در داخل قایق حضور ندارد، سپس با رادیو تقاضای کمک می کند اما خیلی زود متوجه می شود قایق به شکل خودکار و بدون هدف در حال حرکت و دور شدن از ساحل است.
به عنوان کسی که فیلم کوتاه «سر» او را بسیار غافلگیر کرده، مشتاق بودم تا کار جدید آزوپاردی ها را ببینم. تبدیل فیلم کوتاه به بلند کار آسانی نیست و توسعه داستانی زیادی می خواهد که باعث روبرو شدن فیلمنامه نویس با پرسش های سختی می شود. در این فیلم اما فیلمنامه نویس ها خیلی به این موضوع تن نداده اند و داستان را تقریبا به همان شیوه حفظ کرده اند. این کار به شکلی بسیار هوشمندانه انجام شده است چرا که تغییرات فیلمنامه باعث بلندتر شدن زمان آن شده است اما همزمان سادگی دوست داشتنی فیلم کوتاه «سر» همچنان در فیلم وجود دارد. تنش بسیار زیادی که در «سر» وجود داشت در اینجا اندکی کم تر شده اما لحظاتی که به فیلم اضافه شده اند به هیچ عنوان حوصله سر بر نیستند و با جزئیات جذاب رنگ آمیزی شده اند. هر صحنه فیلم به گونه ای به صحنه بعدی متصل شده که تنش و سختی موقعیت را بیشتر می کند و طبیعی است که در این فرایند بیننده نیز قدم به قدم به فضای درون فیلم کشیده می شود. به خاطر همین رویکرد هیجان-محور است که در ابتدای فیلم هیچ وقتی برای شخصیت پردازی گذاشته نشده است، بیننده با افزایش تنش شخصیت را به خوبی از روی رفتارهایش می شناسد و دیگر نیازی به ارائه جزئیات خسته کننده از زندگی او وجود ندارد. لحظات بسیاری در «قایق» وجود دارند که نفس بیننده را در سینه حبس می کنند و اوج مهارت وینستون آزوپاردی در کارگردانی لحظات پرتنش را نشان می دهند. از همان لحظات اول فیلم احساسات شخصیت اصلی کاملا توسط بیننده جذب و فهمیده می شود، گیج شدن اولیه او به زودی به شکل وحشت و رنج فیزیکی و احساسی در می آید و او و بیننده را به سفری پر از هیجان و خطر می برد.
نویسنده: پائولا فلری سولر
منبع: www.timesofmalta.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 61%
نظر مثبت:
یک فیلم هیجانی بی نهایت جذاب و تماشایی که از دقیقه اول تا آخر شما رو به صندلیتون میخکوب میکنه.
نظر منفی:
فیلمنامه این فیلم خوب و جذاب نوشته شده اما چون فقط یک بازیگر داره و اون بازیگر هم خوب بازی نمیکنه خیلی زود حوصله سربر میشه، علاوه بر این پایان فیلم هم خوب طراحی نشده و احتمالا برای خیلی از بیننده ها نمیتونه قانع کننده باشه.


جزئیات:
• برای فیلمبرداری از دو قایق استفاده شده است، یکی برای صحنه های خارجی و دیگری برای صحنه های داخل قایق.
• فیلم بر اساس فیلم کوتاهی از خود کارگردان ساخته شده که «سر» (2016) نام دارد.

موارد مشابه

رای به فیلم

قایق

ثبت

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این فیلم را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم