درباره فیلم Shazam

شزم فیلمی امریکایی در ژانر ابرقهرمانی و محصول سال 2019 است. این فیلم توسط دیوید سندبرگ کارگردانی شده و فیلمنامه آنرا هنری گایدن نوشته است. «شزم» از یک شخصیت کتاب های کمیک کمپانی دی سی به همین نام اقتباس شده و هفتمین فیلم از مجموعه دنیای سینمای دی سی محسوب می شود. از بازیگران فیلم می‎توان به آشر انجل، زاچاری لوی، مارک استرانگ و جک دیلان گریزر اشاره کرد. «شزم» در تاریخ 5 آوریل 2019 در امریکا اکران شد و به فروش جهانی 366 میلیون دلار رسید. همچنین فیلم نظر مثبت منتقدان را به خاطر کارگردانی و کمدی خاص‎اش جلب کرد و قرار است در نوامبر سال 2022 دنباله آن اکران شود.
نویسندگان: 
هنری گایدن
عوامل:
فیلمبرداری: ماکسیم الکساندر
تدوین: مایکل آلر
موسیقی: بنجامین والفیش

بودجه کلی: $80,000,000
فروش جهانی: $366,000,000
واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 90% را بر اساس 385 ریویو بدست آورده که معادل نمره 7/28 از 10 است: «یک ترکیب بسیار سرگرم کننده از کمدی و شخصیت پردازی که هرگز قدرت اصلی ژانر ابرقهرمانی در ارضای فانتزی های بینندگان را فراموش نمی کند». در سایت متاکریتیک فیلم نمره 71 از 100 را بر اساس نظر 53 منتقد به دست آورده که نشانگر «نقدهای به طور کلی مثبت» است.
«یک فیلم ابرقهرمانی کوچک با یک فیلمنامه فوق العاده»
- بنجامین لی (گاردین)

یادداشتی بر فیلم «شزم»
شزم از همان نماهای اول خود راهش را از فیلم های ابرقهرمانی دیگر جدا می کند و یک لحن شوخ‎طبعانه اتخاذ می کند که به بینندگان اجازه می دهد با داستان عجیب و غریب آن ارتباط برقرار کنند. دیوید سندبرگ (کارگردان) حسی شبیه به اشتیاق و خیال پردازی یک کودک هنگام بازی با اسباب بازی هایش را به بیننده منتقل می کند. اما انتقال چنین حسی تنها از طریق بازی های خوب بازیگران به دست آمده که نقش هایشان را با نوعی خودآگاهی و شوخ طبعی بازی می کند که باعث می شود فیلم خیلی خودش را جدی نگیرد.
در بین گروه بازیگران زاچاری لوی که نقش شخصیت اصلی را بازی می کند چنان لحن بازیگوشانه ای به بازی اش داده که در هیچ یک از صحنه های فیلم لوس و تکراری نمی شود. او به خوبی نقش یک نوجوان رک را بازی می کند که هنوز تا حد زیادی بچه است و توانایی های ابرقهرمانی اش را نمی شناسد. به خاطر همین مسئله دوست او فردی وارد داستان فیلم شده و به یکی از جذاب ترین شخصیت های داستان تبدیل می شود. بهترین بخش فیلم صحنه هایی است که در آنها شزم به همراه فردی سعی می کند از قدرت های خارق العاده اش سردربیاورد. مضمونی که تمام داستان فیلم را به هم متصل می کند خانواده است. حتی شخصیت منفی فیلم دکتر سیوانا هم از رفتار برادر و پدرش در بچگی ضربه خورده است. این موضوع به همراه جستجوی بیلی برای مادرش و همچنین تلاش او برای یافتن خانواده هسته مرکزی داستان فیلم را تشکیل می دهند.
با وجود این مضامین عاطفی فیلمنامه نویس هرگز اجازه نداده که فیلم به دام احساسات گرایی بدون دلیل و کلیشه های ژانر بیافتد. به نسبت آثار ابرقهرمانی دیگر در اینجا برد و باخت آنچنان در مقیاس بزرگی تعریف نمی شوند اما همجنان در درون دنیای فیلم کاملا درگیر کننده عمل می کنند. حتی صحنه های اکشن فیلم به جای اینکه بر روی طراحی مبارزه تمرکز کنند برای شخصیت پردازی بیشتر به کار گرفته شده اند. این رویکرد برای ژانر ابرقهرمانی که طرفداران سرسخت خودش را دارد ریسک محسوب می شود اما کاملا به موفقیت رسیده چرا که داستان فیلم آنقدر جذاب است که بیننده خیلی زود به این لحن متفاوت فیلم عادت می کند. فیلم روی خونگرمی و شوخ طبعی زاچاری لوی تکیه کرده و موفق شده فانتزی های کودکی را با دنیای فیلم های ابرقهرمانی ترکیب کند. فیلمی که با داستان دلنشین و شخصیت های جذابش بدون شک یکی از بهترین فیلم های دنیای سینمایی دی سی به حساب می آید.
نویسنده: مارک آیزنبرگ
منبع: www.cinemablend.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 82%
نظر مثبت:
این فیلم بهترین ترکیب ژانر های کمدی و ابرقهرمانی رو داره و بشدت جذاب و سرگرم کننده ست.
نظر منفی:
فیلم خیلی خوب شروع میشه و لحن متفاوت و جالبی داره اما از وسطای فیلم یهو داستان دیگه جلو نمیره و همه چیز بچه گانه و خسته کننده میشه. 

دیالوگ برگزیده:
بیلی بتسون: قدرت به چه دردی میخوره وقتی کسی رو نداشته باشی که اونو باهاش شریک بشی.

جزئیات:
در نزدیکی انبار متروکه ای که بیلی و فردی در حال آزمایش روی نیروهای خارق العاده بیلی هستد، یک کارخانه وجود دارد که روی تابلوی آن نوشته شده: «مواد شیمیایی ایس». این کارخانه محل تولد جوکر است.
ابتدا قرار بوده سم ریمی این فیلم را کارگردانی کند.
لاتا لاستن که نقش دکر لین کراسبی را بازی می کند همسر کارگردان فیلم دیوید سندبرگ است.
قرار است دنباله فیلم هم توسط دیوید سندبرگ کارگردانی شود.




 

موارد مشابه

رای به فیلم

شزم

ثبت

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این فیلم را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم