درباره مستند Disneynature: Wings of Life

«بالهای زندگی» فیلمی مستند و محصول سال 2011 است. این فیلم توسط لوییس شوارتزبرگ کارگردانی شده و مریل استریپ نقش راوی آنرا برعهده دارد. «بالهای زندگی» وابستگی زنجیره غذایی به موجودات کوچکی مانند زنبور ها و بلبل ها را بررسی می کند و در تاریخ 16 آوریل 2013 در امریکا به نمایش درآمده است.
راوی: 
مریل استریپ
عوامل:
فیلمبرداری: کیت بروست، لوییس شوارتزبرگ
تدوین: جاناتان شاو
موسیقی: استفن آسکوون، مارک جورج اندرسون


واکنش منتقدها:
اکثر منتقدان برخورد علمی و دقیق فیلمساز با سوژه هایش را تحسین کرده اند و آنرا گامی رو به جلو در سبک مستندسازی کمپانی دیزنی نیچر دانسته اند. مارشال نایت منتقد وبسایت «فیلم ترت» فیلم را «یک مستند حیات وحش متفاوت» نامیده که علاوه بر بزرگسالان «کودکان هم می توانند از تماشای آن لذت ببرند».

یادداشتی بر فیلم «بالهای زندگی»
وقتی به مستند های کمپانی دیزنی نیچر علاقه مند می شوید مجبورید همه آنها را تماشا کنید چرا که سبک این فیلم ها با اثر حیات وحش معمول تفاوت دارد. جدیدترین ساخته این کمپانی به نام «بالهای زندگی» هم از این قاعده مستثنی نیست و با نگاه دقیقش بیننده را به تماشای یکی از اساسی ترین فرایند های زیستی در کره زمین یعنی گرده افشانی دعوت می کند. مریل استریپ نقش راوی فیلم را برعهده دارد و صدای آرام و دلنشین او با محتوای فیلم هماهنگی بالایی دارد به خصوص که طیف متنوع صداسازی او اجازه نمی دهد که صدایش حتی لحظه ای یکنواخت به نظر برسد.
«بالهای زندگی» طبق معمول آثار کمپانی دیزنی نیچر از نظر فنی کیفیت بسیار بالایی دارد. زیباترین تصاویر فیلم مربوط به صحنه های آهسته فیلم است که به شکلی ماهرانه ضبط شده اند تا بتواند تمام جزئیات ریز موجود در حرکات این موجودات را به نمایش بگذارد. موضوع اصلی فیلم بیش از حد معمولی به نظر می رسد اما جادوی مستند در اینجاست که همین داستان ساده را به صورتی خیره کننده به مخاطب منتقل می کند. وقتی کل فرایند پیچیده گرده افشانی و زنجیره غذایی تشریح می شود بیننده می تواند یک نظم بسیار مستحکم را در آن جستجو کند که قدرت بلامنازع طبیعت را نشان می دهد. فیلم به شکلی هوشمندانه خطر انقراض این موجودات کوچک و با اهمیت را به بیننده گوشزد می کند اما همزمان سعی می کند به دام مستند های محیط زیستی نیافتد و روی نمایش سوژه هایش متمرکز بماند. نقش بسیار با اهمیت گل ها برای حیات روی کره زمین در فیلم به خوبی مورد تاکید قرار گرفته و نشان داده می شود که بدون آنها بسیاری از پرندگان به سرعت از بین می روند. البته این رابطه کاملا دو طرفه است و خود گل ها نیز برای گرده افشانی از پرندگان استفاده می کنند. یکی از جذاب ترین صحنه های فیلم مربوط به گرده افشانی گل ارکیده است که در آن زنبور گرسنه به دام می افتد و تا وقتی تمام گرده های گل را حمل نکند رها نمی شود. فیلم سعی کرده تمام زیبایی های این موجودات را به تصویر بکشد و برای این کار از انواع تکنیک های فیلمبرداری استفاده کرده است. «بالهای زندگی» مستندی تماشایی با موضوعی هیجان انگیز است که می تواند طرفداران مستند های حیات وحش را حسابی سرگرم کند.
نویسنده: سندی چن
منبع: www.movieguide.org


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
نظر مثبت:
این مستند زیبا موجوداتی رو نشون میده که نقش خیلی مهمی توی زندگی آدم ها دارن اما ما کاملا ازشون بی خبریم و حتی اونها رو تا آستانه انقراض بردیم. فیلمبرداری و موسیقی فیلم کیفیت بسیار بالایی دارن و مریل استریپ روایت فیلم رو به خوبی انجام داده.
نظر منفی:
بالهای زندگی موضوع بسیار جالبی داره و جزئیات مهمی رو درمورد این موجودات به بیننده ارائه می کنه اما لحن روایت بیش از حد کودکانه ست و بینندگان بزرگسال زیاد نمیتونن از اون لذت ببرن.

جزئیات:
• لوییس شوارتزبرگ (کارگردان) قبلا مستند «معماهای جهان پنهان» (2013) را ساخته است.

مدیر دوبلاژ : محمد مهدی رستمی 

 

موارد مشابه

رای به مستند

بالهای زندگی

ثبت

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این مستند را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم