درباره مستند African Cats

«گربه های افریقایی» فیلمی مستند و محصول سال 2011 است. این فیلم توسط کیت شولی و آلستر فوثرگیل کارگردانی شده و به زندگی خانواده ای از چیتاهای کم‎یاب افریقایی می پردازد. این فیلم از تولیدات کمپانی دیزنی نیچر است و راوی نسخه انگلیسی آن ساموئل ال جکسون می باشد. «گربه های افریقایی» در تاریخ 22 آوریل 2011 در امریکا به نمایش درآمد و مورد استقبال منتقدان قرار گرفت.
راوی: 
ساموئل ال جکسون
عوامل:
فیلمبرداری: سوفی دارلینگتون، اوون نیومن
تدوین: مارتین السبری
موسیقی: نیکلاس هوپر

واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 73% را بر اساس 77 ریویو بدست آورده که معادل نمره 6/25 از 10 است: «گربه های افریقایی فیلمبرداری تماشایی را با یک داستان عاطفی ترکیب کرده و به مستندی به شدت سرگرم کننده تبدیل شده است». در سایت متاکریتیک فیلم نمره 61 از 100 را بر اساس نظر 23 منتقد به دست آورده که نشانگر «نقدهای به طور کلی مثبت» است.

یادداشتی بر فیلم «گربه های افریقایی»
«گربه های افریقایی» جدیدترین تولید کمپانی دیزنی نیچر در روز جهانی کره زمین اکران شد اما به نظر من بهتر بود این فیلم در روز مادر اکران می شد چرا که سوژه کلی فیلم درمورد حس مادری است و برای این کار بر روی دو گروه مختلف از حیوانات تمرکز کرده است. اولی یک شیر ماده است که سعی می کند تنها بچه اش را بزرگ کند و دومی یک چیتای جوانتر است که می خواهد از پس بزرگ کردن پنج توله کوچک بر بیاید. روایت فیلم توسط ساموئل ال جکسون انجام شده است و متن گفتار و همچنین لحن جکسون هرلحظه این حس را منتقل می کنند که تنها مهر مادری است که باعث می شود این موجودات زیبا و آسیب پذیر از خطرات مختلف در امان بمانند.
ممکن است احساس کنید که ترجمه غریزه حیوانی به احساسات انسان کار سختی است اما دیزنی با طراحی یک داستان ساده برای زندگی این جانوران موفق شده فضایی خلق کند که هم کودکان و هم بزرگسالان می توانند در آن با شخصیت های اصلی ارتباط برقرار کنند. همزمان فیلم زیاد هم از واقعیت دور نمی شود و سختی های زندگی این حیوانات را نیز به دقت نمایش می دهد. کارگردان های فیلم مدت زیادی پشت دوربین منتظر بوده اند تا این لحظات با ارزش را شکار کنند و توانسته اند در مرحله تدوین این تصاویر را به شکلی درخشان با هم ترکیب کنند. با وجود اینکه فیلم تاکید زیادی روی شخصیت دادن به حیوانات دارد اما همچنان از فیلمبرداری زیبا غافل نشده و به خصوص تصاویر صحنه آهسته آن کیفیت بسیار بالایی دارند. صحنه نزدیک شدن یک چیتا به شکارش و لحظات اضطراب شکار به شکلی نفس‎گیر ضبط شده اند اما خشونت آنها به گونه ای نشان داده شده است که مخاطبان کم سن و سال نیز می توانند از آنها لذت ببرند. کیت شولی داستان فیلم را در طول رودخانه ای روایت می کند که قلمرو شمالی و جنوبی منطقه را از هم جدا می کند، در بخش شمالی شخصیت چیتا زندگی می کند و در قلمرو جنوبی گروهی از شیرها سعی می کنند فرزندانشان را از خطرات مختلف حفظ کنند. انتخاب شخصیت های مختلف از بین حیوانات باعث می شود بیننده بتواند به راحتی با تلاش ها و دغدغه های آنان ارتباط برقرار کند ؛ از طرف دیگر تیم فیلمبرداری موفق شده به شکلی حیرت انگیز به سوژه های فیلم نزدیک شود و تصاویری از آنها ضبط کند که تمام جزئیات صورت و حرکات بدن آنها را نشان می دهد. «گربه های افریقایی» با داستان جذاب و فیلمبرداری چشم نواز خود به یکی از بهترین آثار کمپانی دیزنی نیچر و یکی از بهترین فیلم های مستند سال تبدیل شده است.
نویسنده: کرک هانیکات
منبع: www.hollywoodreporter.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 77%
نظر مثبت:
یک مستند تماشایی درمورد چیتاها و شیرها که نشون میده مهر مادری حتی بین وحشی ترین حیوانات هم وجود داره. فیلمبرداری و موسیقی این مستند کیفیت بسیار بالایی دارن و در ساخت اون سعی شده به حیوانات شخصیت انسانی داده بشه.
نظر منفی:
تصاویر ضبط شده بسیار زیبا هستن اما داستانی که برای فیلم نوشته شده بیش از حد احساساتیه و بسیاری از واقعیت های زندگی این حیوانات توی فیلم نشون داده نشده.

جزئیات:
• آلستر فوثرگیل (کارگردان) قبلا مستند «زمین» (2007) را ساخته است.
مدیر دوبلاژ : محمد مهدی رستمی 
 

موارد مشابه

رای به مستند

گربه های آفریقایی

ثبت

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این مستند را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم